Miten voin osallistua kuntoutussuunnitelmani laadintaan?

Voit valmistautua kuntoutusuunnitelman laadintaan pohtimalla, miten sairaus tai vamma vaikuttaa sinun elämääsi. Jos asioit läheisesi puolesta, pohtikaa näitä asioita yhdessä.

​Kun valmistaudut vastaanottokäyntiin ennalta, sinun on helpompi osallistua kuntoutussuunnitelman laatimiseen yhdessä lääkärin tai moniammatillisen työryhmä kanssa.

Haitarin otsikkotaso2
Kun olet itse kuntoutujana

Pohdi

  • Mikä sairaudessa tai vammassa aiheuttaa arjessasi tai työssäsi haittaa ja rajoitteita tai vaikeuttaa osallistumistasi sinulle tärkeisiin asioihin?
  • Missä asioissa tarvitset apua tai ohjausta ja mikä sujuu hyvin?
  • Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, ymmärtämiseen tai käyttäytymiseen?
  • Miten olet hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
  • Hyötyykö läheisesi terapeutin ohjauksesta esimerkiksi vuorovaikutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäistoimissa avustamiseen liittyen?

Mieti tavoitteitasi

  • Mitkä ovat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla haluat päästä?
  • Millä keinoilla itse voit edistää kuntoutumisen tavoitteisiin pääsemistä?

Perustele

  • Miksi kuntoutusta olisi hyvä toteuttaa muualla kuin terapeutin vastaanotolla?
  • Miten arkesi muuttuu, kun saavutat tavoitteesi?

Ota vastaanotolle mukaan

  • Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
  • Päätökset, joita olet saanut viimeksi tehdyistä suosituksista.
Kun kuntoutujana on lapsi tai nuori

Pohtikaa yhdessä

  • Miten sairaus tai vamma vaikuttaa lapsen tai nuoren koti-, päiväkoti- tai kouluarkeen?
  • Minkälaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee päiväkodissa tai koulussa?
  • Estääkö sairaus tai vamma lasta tai nuorta osallistumasta hänelle tärkeisiin asioihin?
  • Missä asioissa lapsi tai nuori tarvitsee apua tai ohjausta ja mikä sujuu hyvin?
  • Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, leikkimiseen, arjen taitoihin, kaveritaitoihin tai käyttäytymiseen?
  • Miten lapsi tai nuori on hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
  • Tarvitsetteko vanhempana ohjausta esimerkiksi lapsen tai nuoren kuntoutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäisiintoimiin liittyen?
  • Onko perheenne kokonaistilanteessa jotain asioita, jotka vaikuttavat lapsen tai nuoren kuntoutumiseen?

Miettikää yhdessä tavoitteita

  • Mitkä ovat saavutettavissa olevat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla halutaan päästä?
  • Minkälaisia taitoja tai asioita toivoisitte lapsen tai nuoren osaavan?
  • Millä keinoilla lapsi tai nuori voi itse tai yhdessä läheisten kanssa edistää tavoitteisiin pääsemistä?

Perustelkaa yhdessä

Miten lapsen tai nuoren arki muuttuu, kun tavoitteet saavutetaan?

Ottakaa vastaanotolle mukaan

  • Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
  • Päiväkodin tai koulun palautteet sekä mahdollisesti saamanne kyselykaavakkeet.
  • Päätökset, joita viimeksi tehdyistä suosituksista on saatu.
Kun kuntoutujana on läheinen

Pohtikaa yhdessä

  • Mikä sairaudessa tai vammassa aiheuttaa arjessa tai työssä haittaa ja rajoitteita tai vaikeuttaa osallistumista läheisellesi tärkeisiin asioihin?
  • Missä asioissa läheisesi tarvitsee apua ja mikä sujuu hyvin?
  • Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, ymmärtämiseen tai käyttäytymiseen?
  • Miten läheisesi on hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
  • Hyödytkö läheisenä terapeutin ohjauksesta esimerkiksi vuorovaikutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäistoimissa avustamiseen liittyen?

Miettikää yhdessä tavoitteita

  • Mitkä ovat saavutettavissa olevat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla halutaan päästä?
  • Millä keinoilla läheisesi voi itse edistää tavoitteisiin pääsemistä?

Perustelkaa yhdessä

  • Miksi kuntoutusta olisi hyvä toteuttaa muualla kuin terapeutin vastaanotolla?
  • Miten läheisesi arki muuttuu, kun tavoitteet saavutetaan?

Ottakaa vastaanotolle mukaan

  • Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
  • Päätökset, joita läheisesi on saanut viimeksi tehdyistä suosituksista.
 

Kyllä

Päivitetty  10.11.2020