Miten voin helpottaa ulostamisen ongelmia?

Ulosteenkarkaamisen ja ulostamisvaikeuden hallinta on helpompaa silloin, kun ulosteen koostumus on kiinteää tai pehmeää, suoli toimii säännöllisesti ja tyhjenee hyvin ponnistelematta.

  • Vältä ponnistelua lantionpohjan lihaksilla.
  • Hengitä rauhallisesti.
  • Käy wc:ssä kiireettömästi.
  • Opeta suolelle säännöllinen ulostusrytmi, esimerkiksi aina aamuisin.

Hyvä ulostamisasento

Hyvässä ulostamisasennossa jalat ovat tukevasti lattialla tai korotetun alustan päällä. Voit pitää selän suorana tai olla etukumarassa asennossa ja nojata käsillä reisiin.

Kun ulostamisasento on hyvä, lantionpohjan lihasten rentouttaminen onnistuu parhaiten ja peräsuoli on valmiina ulostamiseen.

Ulosteen koostumus kuntoon

Huolehdi, että saat ruokavaliostasi riittävästi kuituja. Tarvittaessa voit käyttää apteekista saatavia kuituvalmisteita tasapainottamaan ulosteen koostumusta.

Lääkkeiden avulla voit vahvistaa peräaukon sulkijalihaksen toimintaa ja hidastaa suolentoimintaa. Keskustele lääkkeiden käytöstä lääkärin kanssa.

Testaa syötkö riittävästi kuituja: Kuitutesti (Leipätiedotus)

Ummetuksen hoito

Voit itse vaikuttaa ummetukseen huolehtimalla, että

  • liikut riittävästi
  • syöt kuitupitoista ruokaa
  • juot riittävästi vettä
  • käyt säännöllisesti kakalla
  • vältät pitkäkestoista istumista.

Lue lisää:

Lantionpohjan lihasten harjoittelu

Lantionpohjan lihasten harjoittelulla voit helpottaa ulostamisvaikeutta ja ulosteenkarkailua.

Lue lisää:

Elintavat kuntoon

Elintavoilla on suuri merkitys ulostamisongelmien ehkäisemisessä ja hoidossa. Voit vaikuttaa ulostamisongelmiin

  • painonhallinnan avulla
  • ylläpitämällä fyysistä aktiivisuuttasi
  • huolehtimalla hyvästä ryhdistä.

Lue lisää:

Edellinen sivu Seuraava sivu
 

Päivitetty  2.6.2020