Miten liikun lonkan tekonivelleikkausta odottaessani?

Lonkkaniveltä liikuttavien lihasten hyvä voima ja toiminta sekä hyvä yleiskunto edesauttavat tekonivelleikkauksesta toipumista.

Pyri liikkumaan aktiivisesti päivittäin. Liikunta parantaa lihasvoimaa, nivelliikkuvuutta, lihasvenyvyyttä ja tasapainoa. Harrasta myös kestävyysliikuntaa, joka kehittää keuhkojen ja sydämen toimintaa. Liikuttele lonkkaniveltä eri suuntiin nivelen liikkuvuuden ylläpitämiseksi.

Muualla Kuntoutumistalossa

Harjoituksia, joita voit tehdä jo ennen leikkausta löydät Kuntoutumistalon Uusi lonkkanivel, uudet liikkeet -oppaasta: Miten jatkan harjoittelua?​ Harjoitellessa saa tuntua kipua.

Liikkumisen helpottamiseksi voit käyttää sinulle määrättyjä kipulääkkeitä sekä sopivia liikkumisen apuvälineitä. Voit tarpeen mukaan vähentää kipeän nivelen voimakasta kuormitusta ja siihen kohdistuvia tärähdyksiä esimerkiksi liikkumalla vedessä.

Monipuolinen liikunta, kuten vesiliikunta, pyöräily, murtomaahiihto ja kuntosaliharjoittelu, vahvistavat lihaksia ja ylläpitävät nivelen liikkuvuutta. Erityisesti vesiliikunta on tehokasta, ja sitä on usein mahdollista toteuttaa myös kivuliaassa vaiheessa.

Kuinka paljon voin liikkua?

Sopiva harjoittelun määrä on noin puoli tuntia kerrallaan, 3–5 kertaa viikossa kohtuullisella kuormituksella. Kohtuullinen kuormittaminen tarkoittaa liikuntaa, jonka aikana hengästyt jonkin verran mutta pystyt kuitenkin puhumaan.

Parasta liikuntaa on säännöllinen liikunta, koska liikunnan hyödyt eivät pysy yllä harjoittelun loppuessa. Arkiaskareet ovat hyvää hyötyliikuntaa ja voit myös liikkua pienissä erissä.

Miten otan huomioon muut sairauteni?

Perussairaudet eivät yleensä ole este liikunnalle kun olet löytänyt itsellesi soveltuvan liikuntamuodon. Jos sinulla on sydänsairaus, keskustele lääkärisi kanssa sopivasta liikunnasta ja rasituksen määrästä. Voit hakeutua oman kunnan järjestämään liikuntaneuvontapalveluun saadaksesi tukea liikkumiseen.

Mitä teen jos kipu pahenee liikkuessa?

Liikunta voi sekä vähentää että lisätä kipua. Useita tunteja kestävä nivelkipu harjoittelun jälkeen kertoo liian suuresta harjoittelumäärästä tai liian kovasta kuormituksesta. Kevennä rasitusta, jos nivel kipeytyy voimakkaasti harjoitellessa. Käytä kipulääkkeitä lääkärisi ohjeiden mukaan.

Usein myös kylmähoito ja lepo helpottavat kipua. Tarvittaessa voit käyttää apuvälineitä liikkumisen tukena. Kivunhallinta on tärkeää riittävän yöunen ja levon turvaamiseksi, jotka ovat tärkeitä myös leikkauksesta kuntoutuessa.

Voinko liikkua huoletta leikkauspäivään asti?

Voit harrastaa liikuntaa huoletta ennen leikkausta. Liikunnallisuus ylläpitää lihasvoimia ja yleiskuntoa, jotka edesauttavat leikkauksesta toipumista.

Voinko käyttää kipulääkitystä?

Käytä tarvittaessa kipulääkitystä helpottamaan liikkumistasi. On parempi liikkua kipulääkkeen avulla kuin olla liikkumatta. Noudata kipulääkityksessä aina lääkärin määräystä.

Muualla Terveyskylässä

Niveltalosta löydät tarkempaa tietoa nivelkivun kipulääkityksestä: Lääkehoito nivelrikkoon (Niveltalo)


AlkuunSeuraava sivu