Miten voit vahvistaa motivaatiota?

Voit tehdä monia asioita muutoshalun herättämiseksi ja vahvistamiseksi.

​​​​​​​​

Omaan motivaatioon voi pyrkiä vaikuttamaan esimerkiksi seuraavin keinoin:​

Anna itsellesi aikaa

Etenkin muutoksen alussa voi olla vaikea ajatella asioita tätä päivää pidemmälle. Älä ole liian vaativa itseäsi kohtaan, lähde liikkeelle pienistä asioista. Valmistaudu muuttamaan omaa toimintaasi asteittain.​

Muista perustarpeet

Nukutko tarpeeksi? Ulkoiletko? Miten syöt? Onko sinulla virkistävää tekemistä tavoitteellisen ja kurinalaisen työskentelyn vastapainoksi? Jos päivittäisten arkitoimien suorittaminen tuottaa hankaluuksia, laadi itsellesi päivittäinen aikataulu. Riittävä lepo on tärkeää, mutta jatkuvalle levon tarpeelle ei kannata antaa periksi. Tahdonvoima voimistuu, kun voit hyvin.

​Jäsennä tavoitteesi

Mitä tavoittelet ja miksi? Muistuta itseäsi päämäärästäsi ja askelista, jotka kuljettavat sinua sitä kohti. Niinä päivinä, kun motivaatio on heikompi, kannattaa keskittyä pieniin osatavoitteisiin, joiden saavuttaminen siintää lähempänä. Iloitse jokaisesta onnistumisesta ja pienenkin tavoitteen saavuttamisesta.​

Sitoudu määrätietoisesti

Vahva sitoutuminen ja työskentely oman tavoitteen puolesta tekevät siitä helpommin ja varmemmin saavutettavan. Älä kysy itseltä ”Pitäisikö?” vaan toimi. Esimerkiksi kuntosalille lähtiessäsi älä ala pohtia, kannattaako lähteä.​

Mieti, mitä hyvää ponnistelustasi seuraa. Usko omiin kykyihisi ja päätä sitoutua.

Muistele aiempia saavutuksiasi

Pidä kirjaa etenemisestäsi ja palaa säännöllisesti katsomaan, miten tilanteesi on kehittynyt. Kirjaa ylös erityisesti onnistumisiasi. Hankalana hetkenä on hyvä muistuttaa itseään siitä, mistä tähän on tultu ja mitä on jo saavutettu.​

Pohdi omien ajatustesi sisältöä

Etenkin ponnistellessasi pitkäjänteisen tavoitteen eteen sillä on merkitystä, millaisia ajatuksia päässäsi liikkuu. Unohda perusteettomat kielteiset ajatukset, kuten "en yritä, ei se kuitenkaan onnistu". Jos kohtaat vastoinkäymisiä, yritä etsiä niistä jotain positiivista. Optimismi antaa energiaa.​

Ole rohkea, älä anna epäilysten estää kokeilemasta uusia asioita.

Hakeudu kannustavaan seuraan

Mene sinne, missä ilmapiiri on positiivinen ja sinuun uskotaan. Muilta ihmisiltä voit saada voimaa silloin, kun oma usko meinaa hiipua. Toisilta voi löytyä innostavia uusia ajatuksia ja näkökulmia, joiden varassa jaksat taas paremmin.​

Tiedosta oma vastuu onnistumisestasi

Eteenpäin päästäkseen täytyy joskus tehdä tylsiäkin asioita. Palkitse ja kiitä itseäsi aina kun saat tehtyä vähemmän innostavan asian.​

Muokkaa ympäristöstäsi tavoitteitasi tukeva: pidä esimerkiksi jumppamatto kotona näkyvillä tai kuuntele motivoivaa musiikkia.

Pyydä tarvittaessa apua

Jos olet uupunut, muutoksen tekeminen voi olla vaikeaa. Kun eteneminen junnaa paikallaan eivätkä yllä mainitut keinot auta, kerro siitä jollekin. Esimerkiksi perheenjäsen, ystävä, sosiaali- tai terveysalan ammattilainen voi silloin tukea sinua eteenpäin.​

Tämän sivun sisältö on tuotettu yhteistyössä GeroMetro-verkoston ja Kuntoutussäätiön kanssa.

Edellinen sivu Seuraava sivu

apu; tavoitteet; muutos; sitoutuminen; tiedostaminen; muutosvalmius; tahto; motivaatio

Päivitetty  13.2.2020 15.25