Mistä on kyse, kun puhutaan voimavaroista?

Voimavarat ovat jokaiselle henkilökohtaisia. Voimavarat auttavat selviytymään arjessa, ne antavat tukea ja voimaa.

​​

Voimav​ara-ajattelun tavoitteena on vahvistaa ihmisen omia voimavaroja ja kykyä auttaa itseään. Voimavarakeskeinen näkökulma peru​​stuu myönteiseen tapaan suhtautua itseensä, kohdata elämän haasteita ja kuormittavia tilanteita.

Toiveikkuus ja tavoitteellisuus ovat keskeisiä voimavara-ajattelun elementtejä. Omakohtaiset oivallukset luovat pohjaa myönteiselle muutokselle ja omien voimavarojen vahvistamiselle.

Voimavarat voivat liittyä esimerkiksi

  • arvomaailmaan, kun tietää mitä arvostaa.
  • ominaisuuksiin, kuten kykyyn tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
  • kotiin tai työhön, kun viihdyt siellä.
  • ihmissuhteisiin, kuten omaan perheeseen.
  • lepoon ja uneen, levänneenä jaksat paremmin.
  • harrastuksiin, vaikkapa neulomiseen, taiteeseen, lukemiseen tai matkustamiseen.
  • unelmiin, ne voivat auttaa sinua tavoittelemaan asioita.

Omien voimavarojen tunnistaminen on tärkeää, jotta niitä voi vaalia, hyödyntää ja vahvistaa. Osa voimavaroista voi olla helposti tunnistettavissa, osa taas piilossa ja heräteltävissä.

Harjoitus

Pohdi, millaiset asiat tuovat sinulle voimavaroja.

Nämä kysymyksen voivat auttaa sinua tunnistamaan voimavarojasi:

  • Millaisia asioita on mukava tehdä?
  • Minkälaisista asioista saat mielihyvää?
  • Minkälaisista asioista olet saanut kehuja?
  • Mitkä asiat innostavat sinua?
  • Mistä saat energiaa?
  • Millaiset asiat auttavat sinua jaksamaan vastoinkäymisissä?
  • Mikä auttaa sinua saavuttamaan tavoitteita?

Voimavaraympyrä

Kuva suurenee klikkaamalla

Voimavaraympyrän avulla voit tarkastella minkä verran saat voimia eri elämänalueilta. Täytä voimavaraympy​rän osa-alueet kirjoittamalla niihin asioita, joista saat voimaa. Voit joko tulostaa ympyrän ja täyttää osiot tai vaihtoehtoisesti kirjoittaa osioiden sisällöt paperille. Voit ladata pdf-version tästä: Voima​varaympyrä (PDF)


AlkuunSeuraava sivu

 

Päivitetty  13.2.2020 15.36