Man ska alltid ringa nödnumret 112 i brådskande, verkliga nödsituationer där liv, hälsa, egendom eller miljö hotas eller är i fara, eller om det finns misstanke om det.
Det finns bara ett nödnummer i Finland, 112.
Du kan även ringa nödnumret 112 från ett utländskt mobiltelefonabonnemang. Du behöver inget separat riktnummer. Det allmänna nödnumret fungerar avgiftsfritt utan riktnummer även i alla EU-länder.
Ring nödnumret
Om nödnumret tillfälligt är överbelastat, lägg inte på luren! Du hör en inspelning som uppmanar dig att vänta en stund på linjen. Nödsamtalen besvaras så snabbt som möjligt och alltid i den ordning de kommer.
När du ringer nödnumret:
Svara på frågorna
Följ de anvisningar som ges
Avsluta samtalet först när du fått lov att göra det
Under samtalet bedömer nödcentraloperatören hur brådskande hjälpbehovet är utifrån den mottagna informationen och skickar korrekt och lämplig hjälp till platsen. Nödcentralen har ingen allmän skyldighet att skicka en akutvårdsenhet till platsen varje gång, utan beslutet baserar sig på en riskbedömning.