Gå till sidans innehåll

Utveckla din förmåga att läsa läppar och teckna

Alla kan utveckla sin förmåga att läsa läppar och tala så att det är så enkelt som möjligt för läppavläsaren att förstå vad som sägs. Man blir även bättre på att teckna när man modigt övar på att kommunicera med händerna.

Den här sidan innehåller övningar som hjälper lyssnaren att öva läppavläsning och tecknande med sin samtalspartner. Samtidigt kan talaren öva på att tala tydligt och tillräckligt uttrycksfullt. Ge varandra respons när ni gör övningarna. När man övar med ett barn är det viktigt att komma ihåg att vara på samma nivå som barnets ansikte.

Tips för träningen

  • Träning innebär alltid repetition. Det är möjligt att läppavläsaren omedelbart förstår talet, men om så inte är fallet kan ordet eller instruktionen upprepas ett par gånger.

  • Om läppavläsning är för svårt kan talaren efter några ljudlösa upprepningar säga samma sak högt och sedan igen utan ljud.

  • Om det känns svårt att tala helt utan ljud kan man ha bakgrundsljud, till exempel från radion. Detta gör det svårare att höra talarens röst.

  • När man övar läppavläsning kan man samtidigt träna användningen av stödtecken. Gör dessa nära ansiktet så att lyssnaren kan se både tecknet och läpparna.

Med hjälp av videon kan du öva på tecken och se hur de används tillsammans med talet. Videon ger dessutom viktig information om fördelarna med att använda tecken i barnets utveckling.

Inövningen av tecknande är ofta en helt ny sak, som man inte nödvändigtvis har samma känsla för som för läppavläsning. Olika inlärningsvideor finns tillgängliga för alla på nätet. Organisationer inom hörsel- och teckenspråksbranschen samt professionella inom hörselrehabilitering hänvisar vid behov till organiserad inövning av tecken.

Titta på en bilderbok eller ett reklamblad. De innehåller olika saker och föremål som kan namnges. Talaren väljer en sak eller ett föremål och namnger det utan ljud. Läppavläsaren försöker tyda vilket ord som sades. I denna övning är det viktigt att ta bort blicken från bilden och försäkra sig om en ömsesidig ögonkontakt innan man säger ordet.

Välj ett ämne, till exempel färger, kläder, frukter eller yrken. När ämnet har valts säger talaren ord inom detta ämne utan ljud. Läppavläsaren försöker tyda vilket ord som sades. Ju mer bekant ämnet är, desto mer får läppavläsaren hjälp av språkliga resonemang och gissningar.

Talaren skriver ner korta instruktioner, t.ex. "ge din vänstra hand", "lyft ditt ben" och "vänd dig om". När listan med instruktioner är klar säger talaren instruktionerna utan ljud. Läppavläsarens uppgift är att antingen säga instruktionen högt eller utföra handlingen enligt instruktionen.

Instruktionen kan också vara en ritövning. Läppavläsaren ska rita delar av en helhet enligt vad talaren säger utan ljud. Talaren kan till exempel säga "rita ett huvud", "rita en sol på himlen" och så vidare.

Uppdaterad 29.9.2023