Gå till sidans innehåll

Vanliga frågor om jourvård

I lexikonet hittar du vanliga frågor gällande jouren och besök vid jouren.

  • Varför vårdas patienter som orsakar störningar ibland snabbare än andra patienter?

    Berusade och rastlösa patienter orsakar ofta störningar och otrygghet hos andra patienter och ledsagare. Personalen ska kunna säkerställa säkerheten för alla patienter. För att lugna ner situationen måste man ibland vårda och få iväg en störande patient vidare från jouren så snabbt som möjligt.

    Våld eller någon form av störande beteende accepteras inte vid jouren. Osakligt beteende, hot eller våld är strängt förbjudet och kan leda till straffrättsliga påföljder. Flera jourer har väktare för att säkerställa säkerheten för både patienter och personal.

  • Varför måste jag köa?

    Efter bedömningen av vårdbehov och skyndsamhet väntar du på att få komma till sjukskötarens eller läkarens mottagning.

    Under hektiska dagar kan väntetiden vid jouren vara flera timmar. Din väntetid beror på hur brådskande din sjukdom eller skada är, samt antalet andra patienter och hur brådskande deras sjukdom eller skada är. Vi önskar att du har tålamod.

    Väntetiden påverkas också av följande faktorer:

    På de flesta patienter tas laboratorieprov som blir klara på mellan en halvtimme och två timmar. Observera att alla laboratorieresultat inte blir klara under jourtiden, utan de kan ta flera dagar. Du får anvisningar vid jouren om hur du får höra svaren på dessa.

    Ofta är röntgenundersökningar nödvändiga. Röntgenavdelningen är en separat enhet, där väntan påverkas av situationen där. Det kan också vara kö till röntgenundersökningen, eftersom röntgenavdelningen ofta även sköter patienter från andra avdelningar. Alla jourer har ingen radiolog på plats dygnet runt, så du kan behöva vänta på röntgenutlåtandet från en annan jour.

    När undersökningsresultaten är klara kallar läkaren in dig igen och planerar den fortsatta vården på basis av undersökningsresultaten och ditt tillstånd.

    Det är möjligt att det behövs fler undersökningar och det gör din tid vid jouren längre.

    Utöver de väntande klienterna vårdar jourläkarna även de patienter som övervakas.

    Kritiskt sjuka patienter kan binda personalen i flera timmar.

  • Varför måste jag berätta orsaken till mitt jourbesök för sjukskötaren, om jag vill prata med en läkare?

    Jourens sjukskötare gör en bedömning av ditt behov av vård och skyndsamheten, så att du kan hänvisas till att få vård i rätt tid på rätt plats.

    Nyckelord: sjukskötare, intervju, orsak till besök, bedömning av vårdbehov, bedömning av skyndsamhet, jour, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Varför måste jag vänta på undersökningsresultaten på plats?

    Vid jourerna fokuserar personalen på att vårda de patienter som är på plats. Det finns nödvändigtvis inte resurser att ge anvisningar om fortsatt vård via telefon. Undersökningsresultaten kan också kräva ytterligare undersökningar eller sjukhusvård, i vilket fall du kan behöva återvända ändå.

    När du väntar vid jouren kan man övervaka ditt tillstånd och vid behov exempelvis ge dig medicin.

    Nyckelord: väntan, undersökningsresultat, övervaka tillståndet, jour, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Varför har läkaren inte tagit emot någon på länge?

    Beroende på patientens sjukdom eller skada tar alltid undersökningen sin tid. Bland annat tar vården av äldre, multipelsjuka och svårt sjuka patienter mycket tid för läkaren. Läkarna registrerar även uppgifterna från det tidigare patientbesöket i informationssystemet, ordinerar undersökningar och skriver nya remisser för undersökning eller fortsatt vård. Ibland är det också nödvändigt att konsultera en annan läkare.

    Ofta vårdar samma läkare både de patienter som väntar i aulan och de som är under observation. Därför kan det ibland gå en tid när inga patienter kallats till mottagningsrummen.

    Nyckelord: mottagning, kö, väntan, vård, läkarmottagning, mottagningsrum, jour, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Varför får en person som anmält sig senare gå till läkaren tidigare?

    Vid jouren behandlas patienterna i skyndsamhetsordning, inte i den ordning de kommit till jouren. Skyndsamhetsordningen varierar beroende på hur allvarlig skadan eller sjukdomen är. Bedömningen om hur brådskande patientens vård är görs när patienten anmäler sig och den kan ändras om tillståndet ändras.

    Vissa patienter har också varit på en undersökning tidigare och får höra svaren emellan de nya patienterna.

    Nyckelord: skyndsamhetsordning, väntan, kö, skada, sjukdom, bedömning, jour, mottagning

  • Varför görs en del undersökningar före mottagningen och en del först efter?

    En del av undersökningarna kan inledas redan under bedömningen av vårdbehov och skyndsamhet, eller vid sjukskötarmottagningen. På så vis försöker man påskynda ditt jourbesök och behandlingen av din sjukdom eller skada. Efter läkarmottagningen kan man ännu behöva göra ytterligare undersökningar.

    Nyckelord: undersökning, ytterligare undersökning, mottagning, jourbesök

  • Varför tar det ofta en lång tid innan någon svarar i telefonen eller varför är det upptaget hela tiden?

    De flesta jourer har inte en separat telefonjour. Jourpersonalen vårdar i första hand de patienter som finns på plats. Om det är rusning vid jouren, kan det hända att det tar en stund innan någon svarar i telefonen. Personalen tar också emot akutsjukvårdens och läkarhelikoptrarnas förhandsanmälningar om svårt sjuka patienter.

    Se kontaktuppgifterna till hälsorådgivningen på din kommuns webbplats.

    Nyckelord: telefon, samtal, jour, väntan

  • Varför fick jag bara träffa en sjukskötare och inte en läkare?

    Vid jouren gör en sjukskötare först en bedömning av ditt behov av vård och skyndsamheten. Om du inte behöver en jourläkare, kan du hänvisas till en sjukskötares mottagning.

    Nyckelord: sjukskötare, sjukskötarmottagning, läkare, läkarmottagning, jour, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Varför tar det tid för provresultaten att bli klara?

    Vissa jourer använder snabbtester, men de räcker inte alltid. Då måste man ta laboratorieprov, vars analys tar en halvtimme till två timmar, beroende på prov.

    Man måste också ofta ta röntgenbilder av jourpatienter. En del av dessa undersökningar kan tolkas av den vårdande läkaren, men en del av dem kräver ett utlåtande av en radiolog dvs. en röntgenläkare. Det beror på hur jouren om radiologen finns på plats. Ibland måste man be om ett elektroniskt utlåtande från ett annat sjukhus.

    Nyckelord: undersökning, ytterligare undersökning, mottagning, jourbesök

  • När har jouren besökstid?

    Jouren har inga besökstider. När du kommer för att fråga om tillståndet hos en närstående som är patient vid jouren, kontakta anmälningspunkten. Personalen visar dig till din närståendes vårdplats.

    Nyckelord: besök, besökstid, anhörig, närstående, jour

  • När är jouren öppen?

    Jourerna som är öppna dygnet runt har fastställts för din hemkommun. Du hittar mer information om jourerna i ditt område på din kommuns webbplats.

    Nyckelord: jour, hälsocentraljour, sjukhusjour, öppet, kontorstid, jourtid

  • Var kan jag ge respons om mitt jourbesök?

    Du hittar information om hur du ger respons om ditt jourbesök på din kommuns webbplats.

    Respons som getts i sociala medier är alltid problematisk. På grund av vår tystnadsplikt kan vi inte kommentera eller behandla dem offentligt.

    Nyckelord: respons, kundrespons, jourbesök, sociala medier, sekretess, jour

  • Vilka anvisningar får jag från jouren när jag åker hem?

    Innan du åker hem går personalen igenom utskrivningen, anvisningarna om fortsatt vård och eventuella kontrolltider med dig. Du får också veta vem du kan kontakta vid behov. Innan du åker, berätta vilka intyg och dokument du behöver så att de kan göras färdiga i tid.

    Nyckelord: Åka hem, utskrivning, fortsatt vård, kontroll, anvisningar, jour, intyg

  • Vad händer vid jouren?

    När du kommer till jouren, gör en sjukskötare först en bedömning av ditt vårdbehov och skyndsamheten. Vid bedömningen av ditt vårdbehov bedömer en sjukskötare om du behöver jourvård för ditt besvär, om du ska hänvisas till en sjukskötares eller läkares mottagning och hur snabbt vården bör inledas. Därefter hänvisas du antingen till väntrummet eller patientövervakningen. Du kan träffa en annan sjukskötare som gör en noggrannare undersökning. Bedömningen av vårdbehov och skyndsamhet specificeras. Vid behov inleds vissa undersökningar redan i det här skedet.

    Efter sjukskötar- eller läkarundersökningen och när fynden preciserats beslutar man om eventuella ytterligare undersökningar. Det tar tid att vänta på undersökningsresultaten. Samtidigt övervakas ditt tillstånd och vid behov får du medicin. Läkaren beslutar om den fortsatta vården på basis av provsvaren och ditt tillstånd. Du blir utskriven antingen av en läkare eller en sjukskötare. Du får muntliga och/eller skriftliga anvisningar om den fortsatta vården och vid behov anvisningar om vården hemma.

    Nyckelord: bedömning av vårdbehov, bedömning av vårdens skyndsamhet, vårdpersonal, sjukskötarmottagning, läkarmottagning, undersökningar, vård, utskrivning, fortsatt vård

  • Vad betyder akutvård?

    Med akutvård avses den omedelbara bedömning och vård som krävs vid plötslig sjukdom, skada, när en långvarig sjukdom förvärras eller vid en funktionsnedsättning och som inte kan skjutas upp utan att sjukdomen eller skadan förvärras. Alla har tillgång till akutvård alla tider på dygnet.

    För ytterligare information om hälso- och sjukvårdstjänster dygnet runt, se din kommuns webbplats.

    Nyckelord: akutvård, akutjour, akut, första hjälpen, jour, sjukhusjour, hälsocentraljour

  • Är parkeringen avgiftsbelagd?

    Vanligtvis har jourerna ett begränsat antal parkeringsplatser. Du hittar anvisningar om parkering och avgifter på webbplatsen för hälso- och sjukvården i din kommun.

    Nyckelord: parkeringsavgift, parkering, pris, jour

  • Finns det ett direktnummer till jouren?

    Inte nödvändigtvis. Oftast ombedes du ringa hälsorådgivningen.

    Kontrollera de ortspecifika riktlinjerna på din kommuns webbplats.

    Nyckelord: jour, telefonnummer, samtal

  • Hur mycket kostar ett jourbesök?

    Jouravgiften varierar beroende på jour. Vardagar, veckoslut och helgdagar är jouravgiften vanligtvis större. Observera att en avgift även kan uppbäras för ett besök vid en sjukskötarmottagning. Läkarintyget från jouren är gratis när det hänför sig till vården av en patient.

    Nyckelord: jouravgift, hälsocentralsavgift, jour, sjukskötarmottagning, avgiftstak, specialsjukvårdens jour, faktura

  • Kan barn gå före vuxna i kön?

    I skyndsamhetsordningen beaktas alla patienter, varvid patienter som kräver brådskande vård vårdas före barnpatienterna.

    Men man strävar efter att vårda barnen så snabbt som möjligt.

    Nyckelord: skyndsamhetsordning, barn, patient, kö, jour

  • Får jag använda min egen telefon vid jouren?

    Du kan använda din personliga mobilapparat vid jouren i enlighet med instruktionerna. Vid behov kan personalen införa restriktioner eller förbud i vissa rum eller under vissa observationer.

    Nyckelord: mobiltelefon, mobilapparat, telefon, begränsning, jour

  • Får man betjäning på sitt eget modersmål vid jouren?

    Enligt lagen har patienten rätt att få service på sitt eget modersmål. Där det är möjligt beaktas patientens modersmål, individuella behov och kultur i vården och bemötandet.

    Nyckelord: jour, modersmål, tolk, tolkning, telefontolkning, videotolkning, kultur, service, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Får man äta och dricka fritt på jouren?

    Innan du äter, kontrollera alltid med sjukskötarna om du kan äta eller dricka. Flera undersökningar kräver att du står på fastande mage och din vård kan ta längre om du ätit.

    Nyckelord: äta, mat, dryck, undersökning, patient, sjukskötare, jour

  • För jag ta foton vid jouren?

    Isjukhusen är aulorna, väntrummen och caféerna offentliga utrymmen. Där kan du ta foton. Ta dock hänsyn till andra människor så att du inte kränker deras integritet. Det är förbjudet att fotografera eller publicera bilder av andra patienter utan deras tillåtelse.

    Olika vårdutrymmen, såsom mottagnings-, ingrepps-och patientrummen, är inte offentliga utrymmen och i dessa kan fotografering begränsas, till exempel för att skydda andra patienters integritet eller för patientsäkerheten.

    Personalen vill nödvändigtvis inte bli fotograferad. Be därför alltid om lov om du vill ta en bild. Sjukhusen kan ha olika riktlinjer, men i princip har en patient eller anhörig inte rätt att fotografera personalens verksamhet.

    Bli inte ledsen om personalen inte vill eller har tid att agera som din fotograf. De har rätt att vägra ta bilder.

    Nyckelord: fotografering, filmning, video, jour, patient, personal

  • Kan en ledsagare vara tillsammans med patienten vid en övervakningsplats?

    En närståendes närvaro vid en patients uppföljningsplats är begränsat på grund av andra patienters integritetsskydd och trånga utrymmen. Vi önskar att varje patient har högst en eller två anhöriga som gäster åt gången.

    Man ska alltid be om besökstillstånd av personalen. Besökstillståndet kan påverkas av tillståndet och vårdingreppen hos patienten eller andra patienter som vårdas i samma utrymme, samt situationen på jouren.

    Nyckelord: ledsagare, anhörig, närstående, integritetsskydd, närvaro, uppföljning, övervakning, jour

  • Får jag se mina patientuppgifter?

    Enligt personuppgiftslagen har du rätt att ta del av dina egna uppgifter. På din kommuns webbplats kan du kontrollera var du kan beställa din egen sjukjournal. Som vuxen ser du även dina uppgifter på Mina Kanta-sidorna. Du kan logga in antingen med dina personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett elektroniskt ID-kort. Du hittar mer detaljerade anvisningar om detta på sidan Kanta.fi.

    Nyckelord: patientuppgifter, patientjournal, sjukjournal, personuppgifter, personuppgiftslagen, jourbesök, jour, kanta, Mina Kanta

  • Får jag med mig medicin från jouren om apoteken inte är öppna?

    När ditt närmaste apotek inte är öppet eller när du på grund av din hälsa inte kan besöka apoteket när du blir utskriven, kan jouren möjligtvis ge dig en så kallad initieringsförpackning av en medicin. På så vis kan du påbörja din medicinering och gå till apoteket följande dag.

    Nyckelord: apotek, medicin, jour, närmaste apotek

  • Får jag ett reseintyg över jourbesöket oavsett tid på dygnet?

    Du bör diskutera färdsättet med personalen. Om din sjukdom, skada eller tiden på dygnet kräver att du använder något annat än kollektivtrafik, får du med dig ändamålsenliga intyg om detta. Hälso- och sjukvården kan skriva ett SV67-intyg endast om kunden på grund av sitt hälsotillstånd inte kan resa med de mest förmånliga transportmedlen.

    Ett reseintyg kan inte skrivas för en anhörig som åker hem från jouren.

    I länken nedan hittar du information och anvisningar om hur du beställer FPA-taxin i olika områden.

    Nyckelord: reseintyg, sjukdom, skada, tid på dygnet, intyg, anhörig, taxi, jour

  • Får patienten mat vid jouren?

    Vanligtvis serveras ingen mat vid jouren eller också är tillgången på mat begränsad. I jouravgiften ingår inte måltider. Beroende på jour kan ett mellanmål vara tillgängligt. Vissa jourer har automater med mellanmål och läskedrycker. När vården av bäddpatienter blir långvarig ser vårdpersonalen till att servera mellanmål.

    Innan man äter bör man fråga skötarna om patienten får äta eller dricka.

    Nyckelord: jour, mat, dryck, måltid, mellanmål, mellanmålsautomat, måltid

  • Kan man ställa sig i kö och gå och sköta ärenden?

    Vi rekommenderar att du väntar på din tur vid jouren. Du kan lämna jouren på egen risk, men det är dock möjligt att du då missar din tur. Samtidigt som du väntar, följer vi med ditt tillstånd.

    Nyckelord: väntan, tur, kö, jour, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Kan man boka en läkartid i förväg per telefon?

    Vanligtvis kan man inte boka tid till jouren per telefon. Kontrollera de ortspecifika riktlinjerna på din kommuns webbplats.

    Nyckelord: tidsbeställning, läkare, jour, jourtid, första hjälpen, sjukhusjour, hälsocentraljour

  • Kan man komma till jouren utan remiss?

    Man kan komma till alla hälsocentral- och samjourer utan remiss.

    Nyckelord: jour, remiss, sjukhusjour, hälsocentraljour

  • Kan man förnya recept på jouren?

    Vid jouren förnyas inte recept. Nuförtiden ska elektroniska recept förnyas av en läkare vid den egna hälsocentralen eller företagshälsovården, eller så kan man göra en begäran om receptförnyelse på kanta.fi-sidan.

    Nyckelord: recept, jour, förnya, hälsocentraljour, sjukhusjour

  • Kan man få ett läkarintyg till exempel för körkort från jouren?

    Du kan bara få ett A-intyg, alltså ett sjukintyg, från jouren om det behövs. A-intyget används för att styrka arbetsoförmåga, särskilt vid kortvariga sjukdomar. Om ett besvär kvarstår bestäms fortsättningen av sjukledigheten vanligtvis till exempel av en läkare vid en specialiserad poliklinik inom öppenvården, företagshälsovården eller inrättningen för fortsatt vård. Jourerna förlänger inte en sjukledighet per telefon.

    Nyckelord: intyg, A-intyg, sjukledighetsintyg, körkort, jour, hälsocentraljour, sjukhusjour, förlängning av sjukledighet

  • Kan jag vägra ett ingrepp vid jouren?

    Vid beslutet om vård har du som patient självbestämmanderätt. Det innebär rätten att vägra vård, en viss del av vården eller ett ingrepp. Om du vägrar någon behandling eller ett vårdingrepp, bör ni tillsammans med läkaren om möjligt försöka hitta ett annat medicinskt godtagbart sätt att behandla din sjukdom eller skada. Att vägra vård eller ingrepp kan påverka diagnosen och behandlingen av din sjukdom eller skada.

    Självbestämmanderätten innebär inte rätt att få vilken vård som helst, utan läkaren beslutar om vården utifrån sin expertis och i samråd med dig.

    Nyckelord: självbestämmanderätt, vård, ingrepp, vårdingrepp, neka, jour

Saknar du någon väsentlig sak i de vanliga frågorna? Du kan skicka nya frågor till oss via responsformuläret:

Uppdaterad 1.5.2021