Ett barn leker inte för att lära sig, utan lär sig medan det leker. Viktigare än lek är lekfullhet. Själva aktivitetens innehåll eller rationalitet är inte lika viktigt som att upprätthålla en ömsesidig relation med barnet och förälderns egen entusiasm.
Babygymnastik är att tillsammans med babyn producera motoriska rörelser som stöd för utvecklingen av samspelet. Medan babyn ligger på rygg, för båda armarna till sidan och ihop (”kramrörelse”), turvis händerna mot taket, gör fjärilsrörelsen med armarna, för babyns knän turvis mot magen.
I kurragömma "gömmer" sig den vuxna bakom sina egna händer eller överraskar barnet från bakom en dyna genom att säga "Tittut!".
Dukleken innebär att man kittlar barnet med en duk eller täcker barnet med duken en kort stund.
I mätarlarvleken rör sig den vuxnas fingrar över barnets kropp som en mätarlarv, på samma gång som hen säger ”mätarlarven mäter handen - hur lång var den nu igen”: mätarlarven rör sig till kroppens olika delar.
I rulltårtsleken rullar man barnet fram och tillbaka längs med golvet medan man säger ”såhär bakar man en rulltårta”, barnet stryks med handen ”nu breder ut vi sylt”, barnet rörs med fingertopparna ”nu stör vi socker på”.
Lägga nät och ro görs med fotsulorna mot varandra eller sittandes bredbent med barnet i famnen. Man kan lägga till versen:
”Vi drar upp nätet, och får fisk, gärsen till katterna, skinnen till hundarna, de stora fiskarna äter vi, de små fiskarna säljer vi"
Djurlek innebär att man i krypställning på golvet imiterar en katt, hund, ko, ponny, ett lejon, en dinosaurie o.s.v.
Köra bil leker man genom att man sittande i famnen håller i ”ratten”: kurvar och lutar till båda sidorna, bromsar och rör sig framåt och bakåt.
Du kan leka med en boll sittande, stående eller liggande. Bollar kan kastas, fångas, rullas, bäras och studsas. Man kan också använda bollen för att massera barnet. Bollar av olika storlek kräver olika sorters grepp. Bollar finns tillgängliga i många olika material. Det finns även bollar med hål i ytan, vilket gör det är lättare för barnet att ta i dem. Prova även ballonger.
Bollen kan användas för att bowla ner föremål, och för att ställa dem upprätt använder man båda händerna. Man kan öva att kasta små bollar även med en hand – då tränar man även kraftreglering och uppskattning av avstånd.