Juomilla on myös merkitystä

Elimistö tarvitsee nestettä toimiakseen hyvin. Nesteen tarve on tavallisesti noin 1,5 litraa päivässä, urheillessa ja helteellä enemmän. Liian vähäinen juominen voi aiheuttaa väsymyksen tunnetta ja suorituskyvyn laskua.

Riittävä juominen on tärkeää. Yhtä tärkeää on se, mitä juo. Osa juomista sisältää paljon sokeria, mutta ei lainkaan muita ravintoaineita. Tällaiset juomat vaikeuttavat painonhallintaa ja heikentävät suun terveyttä. Ne eivät sovellu päivittäisiksi juomiksi. Juomiin lisätyt vitamiinit tai kivennäisaineet eivät tee sokerisista juomista terveellisiä. Monet juomat, myös light- tai sokerittomat juomat, sisältävät hampaille haitallista sitruuna tai -hedelmähappoa.

Miten toimia​​

  • Paras janojuoma on aina vesi. Lapselle voi hankkia oman mieluisan vesipullon tai jääkaapissa voi säilyttää kylmää vettä kannussa.
  • Valitkaa ruokajuomaksi vettä ja rasvatonta tai vähärasvaista (≤1 %) maitoa tai piimää.
  • Laimentakaa täysmehut puoliksi vedellä. Kun hedelmämehun sijaan syö kokonaisen hedelmän, saa samalla kuitua.
  • Mehujen juonti kannattaa rajoittaa enintään lasilliseen päivässä.
  • Limsat eivät kuulu lainkaan arkipäiviin, vaan ovat halutessa osa juhlatarjoilua. Saunajuoman​a kuplavesi ajaa limsan asian. Suolaton ja makeuttamaton kivennäisvesi voi olla päivittäisessä käytössä, jos limsasta on vaikea luopua.
  • Energiajuomat eivät kuulu lapsen tai nuoren ruokailuun korkean kofeiinipitoisuuden vuoksi. Säännöllinen syöminen, riittävä nukkuminen ja liikkuminen ylläpitävät hyvää jaksamista.

Kuva: Neuvokasperhe.fi

 

Päivitetty  14.11.2019 14.08