Diabetes ja sokerin tai makeuttajien käyttö

Makea maistuu synnynnäisesti lähes kaikille, mutta sokeristen tuotteiden käytössä on hyvä käyttää harkintaa.

​Diabetesta sairastavalle sopivat monet makeuttajat sokeri mukaan luettuna. Runsas sokerin ja sokerillisten tuotteiden käyttö voi kuitenkin aiheuttaa liiallista glukoositason vaihtelua eikä se muutenkaan sovi terveelliseen ruokavalioon. Satunnaiset pienet herkkuhetket eivät kuitenkaan haittaa, jos arkisyöminen on muutoin kunnossa ja herkkujen hiilihydraatit huomioidaan insuliinin tarpeessa. Makeisten hiilihydraattien määrä arvioidaan usein alakanttiin, joten huolellisuus pakkausmerkintöjen lukemisessa ja annoskoon arvioinnissa ovat tärkeitä.

Sokeria kertyy helposti yli suositellun enimmäismäärän, mikä on enintään 10 % energian kokonaismäärästä. Tämä täyttyy yläkouluikäisellä jo noin 60 g:lla irtokarkkeja tai puolen litran limpparipullolla, joka on makeutettu tavallisella sokerilla.

Toisille makean ja herkkujen syömisen hallinta on helppoa, osa joutuu enemmän harjoittelemaan kohtuullisuutta. Makean syömisen tavat ja mieliteot ovat opittuja, samalla tavalla voi opetella myös vähäiseen tai kohtuulliseen makean syömiseen. Ihminen ei tule sokerista riippuvaiseksi niin, että sitä olisi pakko saada.

On parempi tapa nauttia pieni määrä makeaa muutaman kerran viikossa, kuin syödä karkkipäivänä paljon makeaa yhdellä kertaa. Herkut kannattaa tarjoilla jälkiruokana. Näin ateriarytmi ja luontainen näläntunne eivät sekoitu.

 

Kyllä

Päivitetty  16.3.2022