Miten edistän ja ylläpidän kuntoani?

Toipilasvaiheen jälkeen tavoitteena on hyvän peruskunnon saavuttaminen ja liikunnallisen elämäntavan omaksuminen.

​​

Sepelvaltimotautikuntoutujana sinun on tärkeää rohkaistua ja innostua liikkumaan säännöllisesti.

Liikunnallinen elämäntapa kohentaa fyysistä yleiskuntoasi ja hidastaa sepelvaltimoiden ahtautumista. Säännöllinen liikkuminen tukee myös henkistä hyvinvointiasi.

Monipuoliseen liikuntaan kuuluvat hyötyliikunnan lisäksi kestävyysliikunta ja lihasvoimaharjoittelu.

Monipuolinen liikunta

Monipuolinen liikunta

Huomioi harjoittelussa:

  • Jokainen harjoituskerta sisältää alku-ja loppuverryttelyn (5-15 min) sekä venyttelyt.
  • Asianmukainen alku- ja loppuverryttely on tärkeää, erityisesti jos liikut kylmällä ilmalla tai aikaisin aamulla.
  • Mahdolliset muutokset voinnissa, oireissa tai lääkityksessä.
  • Säätilan vaikutukset liikkumiseesi: kevennä liikkumistasi kovalla pakkasella, helteellä ja kovassa tuulessa.
  • Mitä rasittavampaa liikunta on, sitä lyhyempi voi yhden harjoituskerran kesto olla saman harjoitusvaikutuksen aikaansaamiseksi.
  • Muista palautuminen. On tärkeää nukkua riittävästi. Pidä tarvittaessa lepopäivä.

Läheisen tai vertaisen läsnäolo voi olla tärkeää jos liikkuminen tuntuu aluksi pelottavalta.

Muualla Kuntoutumistalossa

Lisää vinkkejä siihen, mitä kannattaa huomioida liikkuessa löydät Kuntoutumistalon Sydämen vajaatoiminta ja liikunta -oppaasta​.

Monipuolista liikkumista

Sopivia liikuntamuotoja on todella paljon. Voit vähitellen palata tuttujen liikuntaharrastuksiesi pariin. Huomioi, että pelkkä arkiliikunta ei ole riittävää. Tee sen lisäksi myös lihaskuntoharjoittelua ja harrasta kestävyysliikuntaa.

Hyöty- ja arkiliikuntaa ovat esimerkiksi pihatyöt, siivoaminen ja portaiden kävely.

Kestävyysliikuntaa ovat esimerkiksi kävely, sauvakävely, pyöräily, ryhmäjumpat, uinti ja vesikävely ja -juoksu​.

Esimerkkejä lihasvoimaharjoittelusta ovat kuntosali, ohjattu ryhmäliikunta ja kotivoimistelu.


Edellinen sivuSeuraava sivu