Miten arvioin liikunnan kuormitusta?

Omia tuntemuksia on tärkeä oppia arvioimaan liikunnan yhteydessä. Säätele liikunnan kuormitusta tuntemusten mukaan.

​​​

Kuormitusta arvioidaan numeroasteikolla 6-20.  Voit hyödyntää Sydänliiton vihjesanoja alla olevan linkin taulukosta, kun teet arviointia. Asteikon avulla pystyt seuraamaan rasituksen määrää toipumisen eri vaiheissa:

​​​Miten rasittavalta liikkuminen tuntuu juuri nyt? (PDF, Sydänliitto)​

Kohtuullisesti kuormittavan liikunnan teho vastaa reipasta kävelyä (RPE​​ 10–14). Liikkuessasi saat hengästyä, mutta sinun pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Liikunta on teholtaan sopivaa, kun se ei uuvuta, oireita ei ilmene ja jälkeenpäin olo on virkistynyt. Jos kuntosi on hyvä, voit liikkua jopa rasittavall​​a tasolla (RPE 16).



Edellinen sivuOp​as hakuun

 



liikunnan aloittaminen; liikunta; hengästyminen; arvioiminen; kuormituksen arvioiminen; rasituksen arvioiminen

Päivitetty  25.11.2019 10.51