Kuntoutumistalo sosiaalisessa mediassa
 

Kuinka ylläpidän toimintakykyä ikääntyessäni?

Ikääntymisestä huolimatta voit vaikuttaa toimintakykyysi eri tavoin.

​​​

Tuki-ja liikuntaelimistö

  • Huolehdin nivelten liikkuvuudesta ja lihasvoimasta. Hyvin liikkuvat nivelet ja riittävä lihasvoima mahdollistavat omatoimisuuden säilymisen pidempään turvallisesti.
  • Huolehdin erityisesti olkapäiden kunnosta.
  • Huolehdin painonhallinnasta. Jo muutaman kilon painonnousu lisää käsien rasitusta apuvälineellä liikkujalla.
  • Yritän liikkuessa ja siirtymistilanteissa välttää kaatumisen.
  • Otan käyttööni tarvittavat apuvälineet toimintakykyni niin vaatiessa välttääkseni loukkaantumiset ja rasitusvammat.​

Muualla Kuntoutumistalossa

Vinkkejä liikuntaan löydät Kuntoutumistalon Opas liikuntaan selkäydinvamman jälkeen -osiosta​.

Ihon hoito

  • Ikääntymisen myötä iho ohenee, minkä vuoksi kiinnitän ihon päivittäiseen tarkistamiseen erityistä huomiota.
  • Ikääntyessä painehaavariski kasvaa, joten vaihdan asentoa usein. Painehaavoja ehkäisevillä patjoilla ja istuintyynyillä tuen ihon kunnossa pysymistä.
  • Hyvällä ravitsemuksella huolehdin myös ihon kunnosta.

Muualla Kuntoutumistalossa

Vinkkejä ihon hoitoon löydät Kuntoutumistalon Ihon itsehoito selkäydinvamman jälkeen -osiosta​.

Hengityselimistö

  • Selkäydinvamma yhdistettynä korkeaan ikään lisää merkittävästi hengitystieoireita ja riskiä sairaalahoitoon joutumisesta, joten hengityselimistön kunnon ylläpitäminen on erityisen tärkeää.
  • Ylläpidän rintakehän liikkuvuutta, jotta keuhkolla on tilaa laajentua.
  • Kiinnitän huomiota painonhallintaan. Painonhallinta on hengityselimistönkin hyvin voinnin kannalta tärkeää. Keskivartalolihavuus heikentää pallean toimintaa.
  • Minulla on oikeus vaatia hengityksen arviointia poliklinikkakäynnin yhteydessä.
  • Huolehdin vuosittaisesta influenssarokotteen ottamisesta.
  • En tupakoi.
  • Harrastan liikuntaa. Erityisesti hengästyminen ja kestävyysliikunta parantavat keuhkokapasiteettia​.

Muualla Kuntoutumistalossa

Lisätietoa hengityksestä löydät Kuntoutumistalon Hengitys ja selkäydinvamma -osiosta​.

Sydän ja verenkiertoelimistön kunnosta huolehtiminen

  • Huolehdin terveellisistä elämäntavoista.
  • Tarkkailen verenpainettani. Korkea verenpaine on uhka terveydelle.
  • Kuten kaikilla myös selkäydinvamman saaneilla vähäinen liikkuminen vaikuttaa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaan, joten harrastan hengästyttävää liikuntaa esimerkiksi käsipyöräillen, kelaten tai voimaharjoitellen.

Muualla Kuntoutumistalossa

Vinkkejä liikuntaan löydät Kuntoutumistalon Opas liikuntaan selkäydinvamman jälkeen -osiosta​.

Muualla Terveyskylässä

Lisätietoa löydät alla olevista kokonaisuuksista:


Edellinen sivuTakaisin oppaisiin