Miten oireyhtymää voi hoitaa?

Harjoittelu ja kivunhoito ovat hoidon kulmakiviä.

​​​

Kuntoutuminen voi edetä hitaasti ja vaatii kärsivällisyyttä. Hoidon perusta on toimintakyvyn tukeminen esimerkiksi monipuolisella harjoittelulla. ​Aluksi voidaan hakea liikettä kauempaa kipualueen ulkopuolelta tai jopa terveen raajan liikkeiden avulla. Raajaa altistetaan tuntoärsykkeille. Kipu ei ole este harjoittelun käynnistymiselle ja toteutumiselle. Kipua hoidetaan oireenmukaisesti liikeharjoittelun rinnalla.

Kuntoutuksen voidaan ajatella sisältävän kaikki ne toimet, joilla pyritään parantamaan toimintakykyä ja vähentämään oireita. Sinulla itselläsi on tässä tärkein rooli.

Arkiaskareiden tekeminen on parasta kuntoutusta. Hyvän ergonomian ja kehonhallinnan huomiointi ehkäisevät kuormituskipua muualla kehossa. Fysio- ja toimintaterapeuteilta saat ohjausta arkitoimintaan ja liikeharjoitteluun.

Opettele terapeuttisi kanssa harjoitteita niin, että osaat toteuttaa ne itsenäisesti kotona. Harjoittelu etenee yksilöllisesti. Kuntoutumisen kannalta on tärkeää, että teet sinulle ohjattuja harjoitteita päivittäin.

Harjoittele myös rasituksen sopivaa annostelua ja tekemisen tauottamista.

Rentoutusta ja mielikuvaharjoituksia käytetään liikeharjoittelun rinnalla. Joskus kivun pelko rajoittaa enemmän kuin itse kipu. Siksi pelon käsitteleminen on kuntoutuksen keskeisiä teemoja.

Pahentaako raajan liikuttaminen tilannetta?

Ei pahenna. Kipeä raaja olisi tärkeää saada mahdollisimman pian mukaan päivittäisiin toimintoihin, aluksi vaikka apukätenä. Jos olet joutunut pitkään rajoittamaan käden tai jalan käyttöä, voi sen uudelleen käyttöön saaminen vaatia erityistä keskittymistä ja opettelua.

Raajan käytön lisäämiseen voi liittyä tilapäistä noin 15 minuutista muutamaan tuntiin kestävää voimistuvaa kipua, mutta siitä ei tarvitse hätääntyä. Voit ulkoillessa lievittää kosteuden tai kylmän aiheuttamia ärsytysoireita suojaamalla raajan sopivalla vaatetuksella.

Mikä vaikutus rentoutumisella on oireisiin?

Säännöllinen rentoutuminen rauhoittaa mieltä ja kehoa. Se voi myös parantaa unen laatua ja stressin hallintaa. Autonomisen (tahdosta riippumattoman) hermoston sympaattisen järjestelmän aktiivisuus vähenee, mikä voi lievittää kipua. Lihasten jännittämiseen liittyvä kipu vähenee, ja liikkuminen helpottuu.

On tärkeää löytää oma keino rentoutua esimerkiksi luonnossa liikkuen, musiikkia kuunnellen, jännitys–rentous-menetelmää tai mielikuvaharjoittelua tehden.

On tärkeää löytää oma keino rentoutumiseen.

Muualla Terveyskylässä

Ohjeita ja vinkkejä rentoutumiseen ja lepoon löydät Kivunhallintatalosta:

Lääkehoito

Kivun lääkehoidossa käytetään tavanomaisten kipulääkkeiden ja hermosärkylääkkeiden yhdistelmiä. Lääkehoito suunnitellaan yksilöllisesti, ja sopivan lääkityksen löytymiseksi voidaan tarvita hoitokokeiluja.

Lääkehoidon rinnalla käytetään myös lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä, kuten kylmän ja/tai lämpimän sekä liikunnan hyödyntämistä.

Lääkehoidon vaikutus on kipua loiventava.



Edellinen sivuSeuraava sivu

 



Harjoittelu etenee yksilöllisesti.