Rehabiliteringshandledaren kan träffa barnet och familjen på sjukhuset, i hemmet, på barnets daghem eller i skolan.
Rehabiliteringshandledningen riktar sig inte bara till barnet utan även till föräldrarna och barnets närmaste omgivning. Innehållet i och omfattningen av möten och besök beror på barnets funktionsförmåga samt barnets och familjens individuella situation och behov.
Rehabiliteringshandledning ges i enlighet med processen för rehabiliteringshandledning.
Rehabiliteringshandledaren träffar vanligtvis föräldrarna och barnet i samband med barnets vistelse på polikliniken och avdelningen samt deltar i det multidisciplinära mötet för planering av barnets vård och rehabilitering.
Vid behov reder handledaren i förväg ut vilka tjänster som finns tillgängliga på barnets bostadsort.
Vad gör en rehabiliteringshandledare?
Bedömer familjens helhetssituation
resurser och belastande faktorer
behovet av information och handledning om barnets sjukdom eller funktionsnedsättning, funktionsförmåga och dess inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen
syskonens behov av information och stöd samt syskonens relationer till varandra
omgivningens inställning till barnets sjukdom eller funktionsnedsättning.
Bedömer familjens vardag och utmaningar
barnets dagliga och åldersanpassade aktiviteter
frågor som rör dagvård eller skolgång och rehabilitering
behovet av besök i hemmet, på daghemmet eller i skolan, tillsammans med föräldrar och ett multidisciplinärt team.
Diskuterar
rädslor och andra känslor som barnets sjukdom eller funktionsnedsättning väcker
framtiden
om verktyg och tjänster som främjar smidigheten i vardagen
barnets dagvård eller skolgång och möjligheter till stöd i samband med dem
barnets rehabiliteringsmål och deras prioriteringsordning i vardagen
hur man kan motivera barnet att öva på olika färdigheter i vardagen
tjänster, anpassningskurser, organisationers verksamhet och kamratstöd.
Handleder och ger råd om hur man hittar och använder nödvändigt vägledningsmaterial.
Informerar det multidisciplinära teamet om barnets och familjens helhetssituation, deras behov av rehabilitering och deras mål.
Kommer överens med föräldrarna om hur de ska följa upp barnets rehabilitering och hur rehabiliteringsplanen fortskrider.
Rehabiliteringshandledaren kan göra hembesöket ensam eller vid behov tillsammans med andra personer som arbetar med barnet. Besökets innehåll beror på om handledaren har träffat familjen tidigare, till exempel på sjukhuset. Besökets längd och antalet besök beror på barnets och familjens situation.
Vad gör en rehabiliteringshandledare?
Bedömer familjens helhetssituation
resurser och belastande faktorer
föräldrarnas behov av information och handledning om barnets sjukdom, funktionsförmåga och dess inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen
syskonens behov av information och stöd samt syskonens relationer till varandra
omgivningens inställning till barnets sjukdom eller funktionsnedsättning
möjliga hinder för rehabilitering
säkerhet och tillgänglighet i hemmet
behovet av ändringsarbeten i hemmet och barnets behov av hjälpmedel.
Bedömer familjens vardag och utmaningar
dagliga och åldersanpassade aktiviteter
frågor som rör dagvård eller skolgång samt rehabilitering.
Bedömer och funderar tillsammans med familjen på olika sätt att främja barnets delaktighet, med hänsyn till barnets egna önskemål
hobbyer
kompisrelationer
andra åldersanpassade aktiviteter.
Diskuterar med familjen, till exempel om
undersökningsresultat från perioden på sjukhuset och betydelsen av dem
rädslor och andra känslor som barnets sjukdom väcker
framtiden
verktyg och tjänster som främjar smidigheten i vardagen
barnets dagvård eller skolgång och möjligheter till stöd i samband med dem
barnets rehabiliteringsmål och deras prioriteringsordning i vardagen
hur man kan motivera barnet att öva på olika färdigheter i vardagen.
Handleder och vägleder
föräldrarna att i vardagen agera på ett sätt som främjar barnets rehabilitering och att förstå sin egen roll som en del av barnets rehabilitering och rehabiliteringssamarbetet
med att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial.
Diskuterar
tjänster, anpassningskurser, organisationers verksamhet och kamratstöd.
Kontrollerar att rehabiliteringen och de tjänster som ingår i rehabiliteringsplanen genomförs och hänvisar vid behov till fortsatta åtgärder.
Kommer överens med föräldrarna om hur de ska följa upp barnets rehabilitering och hur rehabiliteringsplanen fortskrider.
Berättar för familjen om barnets rehabiliteringsprocess på lång sikt, så att vardagen struktureras.
Besök på daghemmet och nätverksträffar avtalas antingen vid sjukhusets planeringsmöte för vård och rehabilitering eller på begäran av föräldrarna, daghemmet eller barnets terapeuter. Föräldrarna deltar alltid i nätverksmötet.
Besöket på daghemmet kan omfatta observation av barnets aktiviteter och samordning av rehabiliteringen samt uppföljning, bedömning, handledning och rådgivning. Antalet besök på daghemmet beror på barnets och nätverkets behov.
Vad gör en rehabiliteringshandledare?
Bedömer tillsammans med deltagarna på besöket på daghemmet
daghemspersonalens, terapeuters och andras behov av handledning om barnets sjukdom, funktionsförmåga och dess inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen
daghemsgruppens behov av information och stöd
barnets möjligheter till rehabilitering och hinder
barnets beteende och aktiviteter på daghemmet.
Bedömer daghemsmiljöns
säkerhet och tillgänglighet
behov av ändringsarbeten och hjälpmedel.
Bedömer och funderar på olika sätt att främja barnets delaktighet, med hänsyn till barnets egna önskemål
aktiviteter på daghemmet: lek, gruppaktiviteter, utflykter och så vidare
kompisrelationer och hobbyer.
Diskuterar under nätverksmöten till exempel om
hur man främjar en väl fungerande dagvård
hur man kan motivera barnet att öva på olika färdigheter i vardagen
medel för att stödja att målen för barnets rehabilitering uppnås
de bedömningar och undersökningar som gjorts på sjukhuset och vad de betyder
barnets funktionsförmåga samt rekommendationer och mål för rehabiliteringen
hur man genomför och samordnar planer som gjorts av olika aktörer i daghemmets vardag
hur man följer upp barnets rehabilitering och hur rehabiliteringsplanen fortskrider.
Handleder och vägleder
personalen att i daghemmets vardag agera på ett sätt som främjar barnets rehabilitering och att förstå sin egen roll som en del av barnets rehabilitering och rehabiliteringssamarbetet
personalen på daghemmet i anskaffningen av hjälpmedel och ändringsarbeten i daghemsmiljön
i samarbete mellan föräldrar, daghem och terapeuter
med att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial.
Man kommer överens om skolbesök och nätverksmöten antingen i samband med ett sjukhusbesök eller på begäran av föräldrarna, skolan eller barnets terapeuter. Föräldrarna deltar alltid i nätverksmötet.
Skolbesöket kan omfatta en bedömning av barnets aktiviteter, samordning och uppföljning av barnets rehabilitering samt handledning och rådgivning. Antalet skolbesök beror på barnets och nätverkets behov.
Vad gör en rehabiliteringshandledare?
Bedömer tillsammans med deltagarna på skolbesöket
möjligheter och hinder för barnets skolgång och lärande
skolpersonalens, terapeuters och andras behov av handledning om barnets sjukdom eller funktionsnedsättning, funktionsförmåga och deras inverkan på skolgången och inlärningen
klasskamraternas behov av information och stöd.
Utvärderar skolmiljöns
säkerhet och tillgänglighet
behov av ändringsarbeten och hjälpmedel.
Bedömer och funderar på olika sätt att främja barnets delaktighet, med hänsyn till barnets egna önskemål
hur man främjar lärandet och skolgångens smidighet
hur man kan motivera barnet att öva på olika färdigheter i vardagen
medel för att stödja att målen för barnets rehabilitering och inlärning uppnås
de bedömningar och undersökningar som gjorts på sjukhuset och vad de betyder
barnets funktionsförmåga samt rekommendationer och mål för rehabiliteringen
hur barnets rehabiliteringsplan beaktas i IP och hur genomförandet av IP och rehabiliteringsplanen följs upp.
Handleder och vägleder
personalen att i skolans vardag agera på ett sätt som främjar barnets rehabilitering och att förstå sin egen roll som en del av barnets rehabilitering och rehabiliteringssamarbetet
skolans personal i anskaffningen av hjälpmedel och ändringsarbeten i skolmiljön
i samarbete mellan föräldrar, skolan och terapeuter
med att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial.