Gå till sidans innehåll

Rehabiliteringshandledning för äldre personer

Rehabiliteringshandledaren kan träffa den äldre klienten och hens närstående på sjukhuset, i hemmet eller på andra platser i klientens livsmiljö.

Åldrandet är en individuell process som ofta blir mer utmanande av olika långvariga sjukdomar och funktionsnedsättningar. Det kan krävas mer tid, en förändring av tillvägagångssätt och ibland hjälp från andra för att klara av sysslor i vardagen.

Innehållet i och omfattningen av möten och besök beror på klientens funktionsförmåga samt klientens individuella situation och behov.

Rehabiliteringshandledning ges i enlighet med processen för rehabiliteringshandledning.

Rehabiliteringshandledaren kan träffa klienten i samband med ett poliklinikbesök och deltar vid behov i det multidisciplinära mötet för planering av vården och rehabiliteringen. Vid behov reder rehabiliteringshandledaren i förväg ut vilka tjänster som finns tillgängliga i klientens hemkommun.

Vad gör en rehabiliteringshandledare?

Bedömer klientens helhetssituation

  • klientens och hens närståendes resurser och faktorer som belastar dem

  • behovet av information och handledning om sjukdomen, funktionsförmågan och deras inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen

  • omgivningens inställning till klientens sjukdom

  • möjliga hinder för rehabilitering

  • behovet av ett hembesök.

Bedömer hur klienten klarar av vardagen och utmaningar.

Utvärderar och funderar på sätt att främja klientens delaktighet, med hänsyn till klientens egna önskemål

  • hobbyer

  • sociala relationer.

Diskuterar

  • undersökningsresultat från sjukhuset och betydelsen av dem

  • rädslor och känslor som sjukdomen eller funktionsnedsättningen väcker

  • framtiden

  • metoder som främjar smidigheten i vardagen

  • tjänster, anpassningskurser, organisationers verksamhet och kamratstöd.

Handleder och vägleder klienten

  • i användningen av hjälpmedel

  • att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial

  • att i vardagen agera på ett sätt som främjar rehabiliteringen och förstå sin egen roll i rehabiliteringen.

Informerar vid behov det multidisciplinära teamet om klientens helhetssituation, rehabiliteringsbehov och mål.

Kontrollerar att rehabiliteringen och de tjänster som ingår i rehabiliteringsplanen genomförs och hänvisar vid behov till fortsatta åtgärder.

Kommer överens med klienten om fortsättningen och hur rehabiliteringen och rehabiliteringsplanens fortskridande följs upp.

Rehabiliteringshandledaren kan träffa klienten ensam eller vid behov tillsammans med klientens närstående eller andra personer som arbetar med klienten. Innehållet i mötet beror på om klienten har träffats tidigare. Besökets längd och antalet besök beror på situationen.

Vad gör en rehabiliteringshandledare?

Bedömer klientens/närståendes helhetssituation

  • resurser och belastande faktorer

  • behovet av information och handledning om klientens sjukdom eller funktionsnedsättning, funktionsförmåga och dess inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen

  • omgivningens inställning till klientens sjukdom

  • möjliga hinder för rehabilitering

  • säkerhet och tillgänglighet i hemmet

  • behov av ändringsarbeten i hemmet och behov av hjälpmedel.

Bedömer hur klienten klarar av vardagen och utmaningar.

Utvärderar och funderar på sätt att främja klientens delaktighet, med hänsyn till klientens egna önskemål

  • sociala relationer och hobbyer

  • andra aktiviteter.

Diskuterar med klienten och hens närstående till exempel om

  • undersökningsresultat från sjukhuset och betydelsen av dem

  • rädslor och andra känslor som sjukdomen eller funktionsnedsättningen väcker

  • framtiden

  • metoder som främjar smidigheten i vardagen

  • tjänster, anpassningskurser, organisationers verksamhet och kamratstöd.

Handleder och vägleder

  • i användningen av hjälpmedel

  • att hitta och använda vägledningsmaterial

  • att i vardagen agera på ett sätt som främjar rehabiliteringen och förstå sin egen roll i rehabiliteringen.

Deltar vid behov i utarbetandet av klientens serviceplan och rehabiliteringsplan.

Kontrollerar hur rehabiliteringen och tjänsterna enligt rehabiliteringsplanen har genomförts och hänvisar vid behov klienten till fortsatta åtgärder.

Kommer överens om hur klientens rehabilitering och rehabiliteringsplanens genomförande följs upp.

Uppdaterad 13.2.2024