Gå till sidans innehåll

Inledning av en klientrelation inom rehabiliteringshandledning

Processen för rehabiliteringshandledning initieras av klientens behov av rehabiliteringsrelaterad handledning och rådgivning. Behovet kan bero på ett betydande problem med funktionsförmågan eller ett behov av samordning, nätverksarbete och/eller uppföljning.

Behovet av rehabiliteringshandledning kan identifieras av

  • klienten eller en närstående

  • en anställd inom social- och hälsovårdssektorn eller vårdpersonal som arbetar inom rehabilitering

  • något annat organ som hanterar klientens angelägenheter.

Behovet av rehabiliteringshandledning är alltid individuellt.

Behovet av rehabiliteringshandledning och dess omfattning påverkas av klientens och hens familjs/närståendes

  • resurser

  • livssituation

  • erfarenheter av att klara sig i vardagen

  • hur krävande behandlingen och rehabiliteringen av sjukdomen är

  • servicehelhetens omfattning.

Klientens problem med funktionsförmågan kommer till uttryck i form av

  • problem med att klara sig i vardagen, till exempel hemma, i skolan eller i arbetslivet

  • som motstridigheter mellan upplevd funktionsförmåga och objektiva fynd, varvid det behövs en individuell bedömning av funktionsförmågan och helhetssituationen

  • brist på kunskap om olika tjänster och hur man ansöker om dem

  • betydande kognitiva problem som gör det svårt att få tillgång till tjänster.

Rehabiliteringshandledning behövs när klientens situation kräver

  • samordning, till exempel under övergångsfaser

  • tjänster inom flera förvaltningsområden eller klientrelationer inom flera specialiteter, till exempel vid samsjuklighet

  • uppföljning, vars varaktighet avtalas enligt individuella behov

  • konsultation mellan vårdpersonal.

Initiativet till att inleda rehabiliteringshandledning kan tas av den person som har identifierat behovet eller av klienten själv. Ofta behövs ingen separat remiss. Ta reda på vad som gäller i ditt område.

Processen för rehabiliteringshandledning börjar när rehabiliteringshandledaren sätter sig in i väsentliga klientuppgifter efter att ha blivit kontaktad eller mottagit en remiss.

Uppdaterad 14.2.2024