Gå till sidans innehåll

Från rehabiliteringsplan till praktik

Rehabiliteringsklientens motivation och engagemang för rehabiliteringen är viktiga för att uppnå de planerade målen. Vårdpersonalen stödjer och styr inledningen av rehabiliteringen och dess fortskridande.

Rehabiliteringsplanen lämnas in för godkännande till det organ som ansvarar för kostnaderna, vilket beror på rehabiliteringsklientens situation och behov av rehabilitering. Ofta krävs också en egen ansökan från rehabiliteringsklienten.

Den som ansvarar för ordnandet av rehabiliteringen och dess kostnader kan vara

  • Primärvården eller den specialiserade sjukvården

  • Socialväsen

  • FPA

  • Ett försäkringsbolag

  • Undervisningsväsendet

  • Statskontoret

  • Arbetsförvaltningen eller arbetsgivaren

  • En annan organisation.

När planen har godkänts kan den verkställas genom att hitta en lämplig serviceproducent, om denna inte anges i rehabiliteringsplanen. Det är bra att säkerställa att det betalande organets kriterier för serviceproducenten uppfylls.

Genomförande av rehabiliteringen i vardagen

Serviceproducenten och rehabiliteringsklienten kommer överens om hur man ska gå till väga för att uppnå de mål som fastställts i rehabiliteringsplanen. Planering ökar effektiviteten i rehabiliteringen och gör det möjligt att fokusera individens och samhällets resurser på det som är väsentligt.

Utgångspunkten för rehabiliteringen är behov och mål som är förknippade med rehabiliteringsklientens dagliga liv och delaktighet, och rehabiliteringsklienten och hens närstående deltar i planeringen av rehabiliteringens innehåll, genomförande och metoder. Rehabiliteringen genomförs vid behov i rehabiliteringsklientens vardagsmiljö. Den kan omfatta handledd och självständig träning.

Innehållet i rehabiliteringen överensstämmer med god rehabiliteringspraxis och kompletteras av allmänt accepterade, väletablerade och erfarenhetsbaserade förfaranden. ICF-klassificeringen fungerar som ramverk. Verksamheten baseras alltid på specialexpertis.

Gör så här:

  • Kontrollera vem som ansvarar för att ordna rehabiliteringen och för dess kostnader.

  • Vägled rehabiliteringsklienten att hitta en lämplig serviceproducent.

  • Se till att den överenskomna responsen på rehabiliteringen når det organ som ansvarar för uppföljningen av rehabiliteringsplanen.

Uppdaterad 13.2.2024