Gå till sidans innehåll

Utgångspunkter för distansrehabilitering

Distansrehabiliteringen ska planeras noggrant för att den ska vara enkel och kraftgivande för klienten.

På många håll är distansrehabilitering fortfarande ett relativt nytt sätt att genomföra rehabilitering. I sådana fall kan det vara bra att berätta för människor om möjligheterna med distansrehabilitering och uppmuntra dem att prova distansrehabilitering.

Berätta vilken nytta klienten har av distansrehabilitering. Vid behov kan du göra en broschyr till dina klienter där du berättar

  • vad distansrehabilitering innebär

  • hur distansrehabilitering fungerar

  • möjliga start- och slutdatum för rehabiliteringsperioden

  • datum och tidpunkt för ett eventuellt gruppmöte

  • handledarens namn och kontaktuppgifter

  • hur man ska gå till väga vid tekniska problem.

Du kan utnyttja Rehabiliteringshusets guide för att informera klienten.

Distansrehabilitering kan genomföras av alla yrkesutbildade personer som deltar i klientens rehabilitering. När du överväger att använda distansrehabilitering, se till att

  • klienten själv är villig att använda distanstjänsten

  • klienten har kapacitet att använda den teknik och utrustning som krävs

  • klientens egna mål kan främjas genom distansrehabilitering.

Sammanställning av en grupp

När det är fråga om distansrehabilitering i grupp bör du också ta hänsyn till följande när du väljer ut deltagarna

  • klientens förutsättningar för att delta i gruppens interaktion på distans

  • överensstämmande mellan klienternas mål.

Planera distansrehabilitering som en del av rehabiliteringshelheten. Skriv ner de rehabiliteringsmål som ni kommit överens om med klienten i planen.

Ett bra mål är konkret och inspirerande, som hjälper till att motivera och engagera rehabiliteringsklienten. Målen kan vid behov ändras under perioden.

I slutet av rehabiliteringsperioden kan du tillsammans med klienten utvärdera om målen har uppnåtts. Utarbeta vid behov en plan för fortsättningen och fundera på hur resultaten kan bibehållas. Kom överens om hur uppföljningen ska genomföras med klienten.

När distansrehabiliteringen inleds

  • be om klientens samtycke och nödvändiga tillstånd för att använda distanstjänster

  • handled klienten i användningen av utrustningen för distansrehabilitering

  • kom överens om mötestider

  • testa anslutningen och, om nödvändigt, kontrollera tillsammans med klienten var det lönar sig att placera enheten i hemmet

  • kom överens med klienten om hur tekniska problem ska hanteras.

Uppdaterad 22.2.2024