Gå till sidans innehåll

Uppföljning av kvaliteten på hjälpmedelstjänsterna

Utöver klientenkäter omfattar uppföljningen av kvaliteten på hjälpmedelstjänsterna en utvärdering av tjänstens omfattning, funktionalitet och kostnad.

Hälso- och sjukvårdsenheten följer upp tillhandahållandet av och kvaliteten på sina egna hjälpmedelstjänster. Organet som ordnar hjälpmedelstjänsten kan följa upp användningen med hjälp av uppföljningsformulär eller klientenkäter. Användningen av dem främjar också uppföljningen av kvaliteten på hjälpmedelstjänster i linje med kvalitetsrekommendationen för hjälpmedelstjänster. Nöjdhet med hjälpmedelstjänsterna kan också utvärderas med hjälp av QUEST 2.0-instrumentet.

Kvalitetsrekommendationen om hjälpmedelstjänster uppmanar den verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården som tillhandahåller hjälpmedelstjänster att också följa upp hjälpmedelstjänsternas omfattning och funktionalitet samt kostnader. Ändamålsenlig och mångsidig statistikföring stöder denna uppgift.

Uppdaterad 10.5.2022