Gå till sidans innehåll

Underhåll och reparation av hjälpmedel

Användaren av hjälpmedlet ansvarar för de åtgärder som är förknippade med hjälpmedlets funktionsduglighet, till exempel rengöring och enkla åtgärder som har att göra med användningen.

Nedan hittar du anvisningar för underhåll och reparation av hjälpmedlet. Syftet är att hålla hjälpmedlet i funktionsdugligt skick så länge som möjligt och att säkerställa att det nödvändiga regelbundna underhållet utförs på rätt sätt.

Användaren av hjälpmedlet är ansvarig för de åtgärder som är förknippade med hjälpmedlets funktionsduglighet enligt de anvisningar som hen får. Dessa omfattar till exempel rengöring av hjälpmedlet och enkla åtgärder relaterade till dess användning. Detta säkerställer att hjälpmedlet fungerar korrekt så länge som möjligt och användaren får en större nytta av hjälpmedlet. Om användaren inte kan utföra åtgärderna själv reder man ut om hens stödnätverk kan hjälpa hen.

Den organisation som lämnade ut hjälpmedlet tar hand om annat nödvändigt underhåll. Användaren av hjälpmedlet får inte själv reparera eller modifiera hjälpmedlet.

Regelbundna eller kontinuerliga åtgärder relaterade till användningen av ett hjälpmedel är bland annat

  • rengöring av hjälpmedlet

  • ungefärlig kontroll av dess skick

  • kontroll och ökning av lufttrycket vid behov

  • kontroll av de operativa funktionerna.

Användaren av hjälpmedlet måste känna till hur hjälpmedlet fungerar för att kunna rapportera fel och funktionsstörningar till utlämnaren av hjälpmedlet. Hen får tillräckliga bruksanvisningar och ett utlämningsintyg eller -avtal där det framgår vem som ska kontaktas om det uppstår problem med hjälpmedlet eller dess användning.

Reparations- och underhållstjänsterna är kostnadsfria för användaren. Användaren ska alltid kontakta den verksamhetsenhet som lämnade ut hjälpmedlet och som ordnar med underhåll och reparation. Underhåll och reparationer som användaren själv beställt ersätts inte.

Kostnader som orsakas av att ett hjälpmedel går sönder på grund av försumlig eller felaktig användning eller förvaring kan åläggas användaren i enlighet med skadeersättningslagen.

Ansvaret för underhåll och reparation av hjälpmedlet ligger hos den verksamhetsenhet som äger hjälpmedlet. Underhåll och reparation av hjälpmedel utförs i enlighet med tillverkarens anvisningar. Underhålls- och reparationsåtgärder måste registreras i hjälpmedels- och produktregistret, oavsett om underhåll av hjälpmedel som administreras av enheten ordnas internt eller som en köpt tjänst.

Om tjänsten köps från en utomstående tjänsteproducent måste verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården säkerställa att den person som utför arbetet har nödvändiga yrkeskunskaper och expertis.

Ett trasigt hjälpmedel ska repareras så snart som möjligt. Vid bedömningen av hur brådskande reparationsbehovet man beakta hur nödvändigt hjälpmedlet är för användaren.

Om det är fråga om ett nödvändigt hjälpmedel, till exempel ett primärt rörelsehjälpmedel eller ett hjälpmedel som möjliggör självständigt och säkert utförande av dagliga aktiviteter eller kommunikation, måste det repareras utan dröjsmål.

Om reparationen av ett hjälpmedel som är nödvändigt för användaren fördröjs, eftersträvar man att i mån av möjlighet förse användaren med ett ersättande hjälpmedel under väntetiden. Om detta inte är möjligt hänvisas användaren till andra tjänster som kan ersätta hjälpmedlet.

Transport av hjälpmedlet för reparation och underhåll är i första hand klientens ansvar, när detta är möjligt med normala medel. Verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården ansvarar för transport av stora och tunga hjälpmedel, till exempel en elektriskt justerbar säng, och för transportkostnaderna.

Den tekniska personalen får återlämna ett hjälpmedel som har genomgått reparation eller planerat underhåll till användaren, om annat inte överenskommits på verksamhetsenheten. Servicepersonalen ska instrueras att kontakta en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som jobbar med hjälpmedelstjänster om

  • hjälpmedlets trasighet eller slitage verkar tyda på olämplig användning

  • hjälpmedlet är olämpligt för sin användare

  • ett ersättande hjälpmedel behövs för den tid som servicen tar.

I lagen om produkter och utrustning för hälso- och sjukvård fastställs ansvaret för att säkerställa att utrustningen justeras, underhålls och servas i enlighet med tillverkarens anvisningar och i övrigt på ett ändamålsenligt sätt. Skyldigheten att utföra regelbundet underhåll av hjälpmedel fastställs i tillverkarens anvisningar. Tillverkarens produktspecifika underhållsprogram måste alltid följas. Användningen av hjälpmedlet ska planeras på ett sådant sätt att underhåll är möjligt. I nödfall måste ett ersättande hjälpmedel tillhandahållas för den tid som det regelbundna underhållet tar.

Den tekniska enheten ansvarar för regelbundet underhåll. Åtgärder som utförs under regelbundet underhåll måste registreras i hjälpmedels- och produktregistret, oavsett om arbetet utförs internt eller som en köpt tjänst.

Regelbundet underhåll omfattar inspektioner för att säkerställa utrustningens funktion och säkerhet, samt

  • vid behov utbyte av delar i utrustningen som slits för att förhindra fel och därav följande störningar och avbrott under användningen

  • inspektioner och mätningar för att säkerställa utrustningens kapacitet och säkerhet

  • nödvändiga justeringar och kalibreringar.

Det är verksamhetsenhetens ansvar att se till att användaren informeras om behovet av regelbundet underhåll.

Om tjänsten köps från en utomstående tjänsteproducent måste verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården säkerställa att den person som utför arbetet har nödvändiga yrkeskunskaper och expertis.

Uppdaterad 10.5.2022