Gå till sidans innehåll

Allmänna riktlinjer för processen för hjälpmedelstjänsterna inom medicinsk rehabilitering

Processen för hjälpmedelstjänsterna är ofta komplex och kan kräva samarbete mellan många olika organ.

Ett hjälpmedel för medicinsk rehabilitering är enligt social- och hälsovårdsministeriets förordning om utlämning av hjälpmedel för medicinsk rehabilitering (1363/2011) en anordning, produkt, utrustning, ett datorprogram och andra lösningar som är avsedda att främja klientens rehabilitering, stöda, upprätthålla eller förbättra funktionsförmågan i det dagliga livet eller förhindra att funktionsförmågan försämras.

Grunderna för processen för hjälpmedelstjänsterna inom medicinsk rehabilitering är

Utlämningen av hjälpmedel för medicinsk rehabilitering styrs av de nationella grunderna för utlämnande av hjälpmedel.

  • Identifiering av behovet av hjälpmedelstjänster och tillgång till dem

  • Bedömning av behovet av ett hjälpmedel och hjälpmedelstjänster

  • Utprovning, provanvändning och val av hjälpmedel

  • Modifiering av ett hjälpmedel

  • Handledning i användning av hjälpmedel

  • Utlämnande av ett hjälpmedel

  • Underhåll och reparation av hjälpmedelUppföljning av användningen av hjälpmedel

  • Återlämnande av hjälpmedlet

  • Uppföljning av kvaliteten på hjälpmedelstjänsterna

Klassificeringarna i nomenklaturen för hjälpmedelstjänster ger en bra beskrivning av de olika stegen i processen för hjälpmedelstjänster och olika uppgifter förknippade med den. Nomenklaturen för hjälpmedelstjänster finns på Institutet för hälsa och välfärds kodtjänst.

Processen för hjälpmedelstjänsterna inom medicinsk rehabilitering involverar ofta, förutom klienten och hens stödnätverk, även vårdpersonal och olika samarbetspartners beroende på situationen. Hjälpmedelstjänsten tillhandahålls i olika verksamhetsmiljöer.

Hur lång tid processen tar varierar beroende på klientens behov, hjälpmedlet och den miljö där hjälpmedlet används. För vissa kan behovet av hjälpmedel vara kontinuerligt, för andra är behovet tillfälligt och kortvarigt. Bedömnings-, utprovnings- och anskaffningsprocessen för mer krävande hjälpmedel tar längre tid och kräver flera möten. Processen för hjälpmedelstjänster kan också genomföras under ett enda möte med en hjälpmedelsspecialist.

Processen kräver också åtgärder där den person som behöver eller använder hjälpmedlet inte deltar i, till exempel registrering av hjälpmedlet och arrangemang för anskaffning av det. Även i processer som verkar enkla för användaren av hjälpmedlet spelar de logistiska funktionerna en viktig roll och är en förutsättning för att processen ska gå smidigt.

Det finns flera finansiärer av hjälpmedelstjänster, men stegen i processen för hjälpmedelstjänster är likartade oavsett finansiär.

Uppdaterad 28.2.2024