Gå till sidans innehåll

Upphandlingsförfarande för hjälpmedelstjänster

Upphandling av hjälpmedel inom hälso- och sjukvården måste följa lagstiftningen om offentlig

Upphandlingar som överstiger tröskelvärdet för upphandlingskostnader måste konkurrensutsättas. Konkurrensutsättningen kan genomföras på regionalt eller lokalt, enligt överenskommelse. Vid ingående av avtal om upphandling av hjälpmedel ska hälso- och sjukvårdsenheten säkerställa att hjälpmedlen är CE-märkta, bortsett frånbland annat individuellt tillverkade hjälpmedel. Om det är fråga om en produkt eller utrustning för hälso- och sjukvård måste hjälpmedlet uppfylla kraven i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/745 om medicintekniska produkter, som ska tillämpas från och med den 26 maj 2021. Den ersätter det gamla direktivet om medicintekniska produkter 93/42/EEG.

Systemet med servicesedlar kan också användas för att skaffa ett hjälpmedel eller en hjälpmedelstjänst, och en verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården kan ingå leasingavtal för att hyra hjälpmedel.

Upphandling av hjälpmedel till hälso- och sjukvårdsenheter sker på grundval av avtal om upphandling, antingen i större partier eller enskilt. Även om upphandlingen måste göras från en leverantör utanför avtalet måste hälso- och sjukvårdsenheten säkerställa att hjälpmedlet lämpar sig för användning som ett hjälpmedel för medicinsk rehabilitering och att det finns en bruksanvisning för det. Anvisningar om beställningspraxis ges organisationsvist.

Verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården kan också köpa en hjälpmedelstjänst. Oavsett om verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården själv producerar tjänsterna eller skaffar dem som en köpt tjänst, ansvarar verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården för att behovet av hjälpmedlet bedöms och att klienten får både vägledning om användningen av hjälpmedlet och skriftliga instruktioner när hjälpmedlet lämnas ut.

Systemet med servicesedlar kan också användas för att skaffa ett hjälpmedel, vilket ökar valmöjligheterna för den person som behöver hjälpmedlet. En servicesedel är en betalningsförbindelse som beviljas av välfärdsområdet till en mottagare av social- och hälsovårdstjänster och som används för att ersätta kostnaden för en tjänst som tillhandahålls av en tjänsteproducent upp till ett värde som förutbestämts av välfärdsområdet.

Enligt lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) ska värdet på en servicesedel för anskaffning av ett hjälpmedel för medicinsk rehabilitering vara sådant att den kan användas för anskaffning av ett vanligt hjälpmedel som motsvarar klientens individuella behov. Om klienten vill kan hen dock skaffa ett dyrare hjälpmedel än värdet på servicesedeln, i vilket fall hen själv betalar skillnaden mellan värdet på hjälpmedlet och värdet på servicesedeln.

En verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården kan också hyra ut ett hjälpmedel till klienten. I uthyrningssituationer bedöms behovet av att använda hjälpmedlet ofta på verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården. Hyresavtalet kan omfatta endast hjälpmedlet eller hela serviceprocessen. Om hyresmetoden används för hela serviceprocessen, ansvarar verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården för att bedöma behovet av att använda hjälpmedlet och vid utlämning av hjälpmedlet får klienten både vägledning om användningen av hjälpmedlet och skriftliga instruktioner.

Uppdaterad 10.5.2022