Gå till sidans innehåll

Registrering av hjälpmedel

Ändamålsenliga register över hjälpmedel som används, utlämnats eller på annat sätt besitts ska föras, inklusive underhållshistorik och spårbarhet för hjälpmedlet.

Hjälpmedel som skaffats av verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården ska registreras i registersystemet med användning av SFS-EN ISO 9999-klassificeringen. Enligt lagen om vissa medicintekniska produkter enligt EU-direktiv (629/2010) ska yrkesmässiga användare föra en lämplig förteckning över de hjälpmedel som de använder, överlåtit vidare eller annars besitter.

Underhållshistoriken för hjälpmedlet ska också registreras i registrerings-/spårningssystemet och systemet ska göra det möjligt att spåra hjälpmedlen. En rapport om ett tillbud kan till exempel leda till att alla hjälpmedel av ett visst märke måste låta repareras eller tas ur bruk.

De hjälpmedel som köps in av hälso- och sjukvården finns kvar i verksamhetsenhetens hjälpmedelsregister, även om försäkringsbolaget ersätter kostnaderna för anskaffningen av dem. Det rekommenderas att dessa hjälpmedel registreras så att de vid behov kan särskiljas från andra hjälpmedel som skaffats av verksamhetsenheten.

Uppdaterad 10.5.2022