Gå till sidans innehåll

Missnöje med hjälpmedelstjänsten

I situationer där användaren av hjälpmedelstjänsten är missnöjd med beslutet om hjälpmedel eftersträvas i allmänhet en öppen diskussion för att lösa situationen.

Om klienten är missnöjd med hjälpmedelstjänsten för medicinsk rehabilitering eller beslutet om hjälpmedel, ska hen informeras om möjligheten att använda följande rättsskyddsmedel.

Rättsskyddsmedel inom hälso- och sjukvårdens hjälpmedelstjänster

En öppen diskussion med den person som tillhandahöll hjälpmedelstjänsten eller dennes chef kan ofta reda upp eventuella missförstånd mellan användaren eller den person som behöver hjälpmedelstjänsten och specialisten inom hjälpmedelssektorn samt direkt rätta till eventuella fel eller brister i tjänsten. Om diskussionen inte leder till ett för klienten tillfredsställande resultat informeras hen om möjligheten att använda rättsskyddsmedel.

Varje enhet inom hälso- och sjukvården måste ha en utsedd patientombudsman med uppgift att bevaka klienternas intressen. Patientombudsmannen kan

  • ge råd och hjälpa till att lösa problem på enheten inom hälso- och sjukvården

  • hjälpa till att lämna in en anmärkning, ett klagomål eller en anmälan om patientskada.

Patientombudsmannen tar inte ställning till innehållet i hjälpmedelstjänsten.

Patientombudsmannens kontaktuppgifter ska finnas tillgängliga på den enhet som tillhandahåller hjälpmedelstjänster.

Om diskussionerna på enheten som tillhandahåller hjälpmedelstjänster inte hjälper, kan klienten skicka en skriftlig anmärkning till chefen för enheten som tillhandahåller hjälpmedelstjänsten. Anmärkningen kan förutom av klienten även göras av en anhörig eller av en laglig företrädare, om klienten inte själv klarar av det.

Enligt motiveringen till lagen rekommenderas att anmärkningen i regel görs skriftligen, men vid behov kan den också göras muntligen. En anmärkning är vanligtvis ett fritt formulerat brev om en brist i hjälpmedelstjänsten som klienten har upplevt eller som en anhörig har observerat. Om välfärdsområdet har sina egna blanketter för anmärkningar bör de som arbetar i hjälpmedelstjänsten känna till dem och rekommendera att de används.

Chefen för den enhet som tillhandahåller hjälpmedelstjänsten måste reda ut den fråga som tas upp i anmärkningen med sina underordnade och svara den som skrivit anmärkningen inom en rimlig tid, ungefär en månad. Svaret skall vara skriftligt och av det ska framgå hur ärendet har behandlats på enheten inom hälso- och sjukvården samt vilka fortsatta åtgärder det eventuellt har gett upphov till. Personen som givit anmärkningen ska också informeras om att det inte finns något sätt att överklaga beslutet om anmärkningen.

Om det vid behandlingen av anmärkningen framgår att den tjänst som hänför sig till hjälpmedlet kan leda till en sådan misstanke om patientskada som avses i patientförsäkringslagen (948/2019), ska den som givit anmärkningen uppmanas att lämna in en ansökan till Patientförsäkringscentralen. Patientombudsmannen kan också ge råd i denna fråga.

Man kan också lämna in ett klagomål om hjälpmedelstjänsten till regionförvaltningsverket, Valvira eller riksdagens justitieombudsman, antingen fritt formulerat eller genom att fylla i en klagomålsblankett.

Klagomålet lämnas i första hand till det regionförvaltningsverk inom vars område klienten har tagit emot tjänsten.

Ett klagomål lämnas till Valvira när det finns misstanke om att hjälpmedelstjänsten har orsakat allvarlig skada eller dödsfall för en klient.

Ett klagomål om en offentlig myndighets handlingar eller förfarande kan lämnas in till riksdagens justitieombudsman.

Om ingen anmärkning har lämnats in i ärendet och tillsynsmyndigheten, det vill säga regionförvaltningsverket, anser att det är mest ändamålsenligt att behandla klagomålet som en anmärkning, kan myndigheten hänskjuta ärendet till den berörda verksamhetsenheten för behandling. Hänskjutningen måste ske omedelbart efter att bedömningen har gjorts. Den klagande måste informeras om hänskjutningen. Verksamhetsenheten ska informera den hänskjutande tillsynsmyndigheten om svaret på det hänskjutna ärendet.

Ett klagomål kan göras även om en anmärkning redan har gjorts till enheten inom hälso- och sjukvården eller en ansökan har gjorts till Patientförsäkringscentralen på grund av en misstanke om patientskada. Ett klagomål utreds vanligtvis inte om mer än två år har gått sedan händelserna inträffade, såvida det inte finns särskilda skäl att utreda klagomålet.

Konsekvenserna av ett klagomål för en yrkesutbildad person eller ett verksamhetsställe inom hälso- och sjukvården förklaras på Valviras webbplats.

Klienten har rätt att söka de kostnader som välfärdsområdet är ansvarig för genom förvaltningstvistemål. Inledandet av ett förvaltningstvistemål förutsätter att en individuell bedömning av behovet av ett hjälpmedel har gjorts med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, men beslutet om hjälpmedel inkluderade inte de hjälpmedel som personen som behöver hjälpmedel anser sig behöva.

Förvaltningsbeslut om beviljande av förmåner avser beslut av en offentlig myndighet för att bevilja förmåner till förvaltningens klienter. Förmåner söks vanligtvis genom att lämna in en ansökan till en myndighet, som sedan på basis av den fattar beslut om att bevilja eller avslå ansökan. Beslutet om hjälpmedel och dess motiveringar måste registreras i journalhandlingarna.

Ett förvaltningstvistemål inleds genom en ansökan som lämnas in till den förvaltningsdomstol i vars domkrets välfärdsområdets myndighet har sitt säte. I ansökningsbrevet skall den åtgärd som ansökan avser och grunderna för kravet anges.

Uppdaterad 10.5.2022