Gå till sidans innehåll

Beslut om hjälpmedel och ekonomiskt stöd

Beslut om hjälpmedel inom hälso- och sjukvården och socialväsendet kräver en individuell bedömning.

Beslut om hjälpmedel inom hälso- och sjukvården

Inom hjälpmedelstjänsterna gäller besluten vanligtvis utlämningen av hjälpmedlet. Beslut om hjälpmedel fattas av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården på grundval av en individuell bedömning. Enligt kvalitetsrekommendationen om hjälpmedelstjänster kan behovet av ett hjälpmedel konstateras och beslutet om utlämning kan fattas av en annan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvårdspersonal än en läkare enligt en överenskommen arbetsfördelning inom den aktuella verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården.

Enligt social- och hälsovårdsministeriets förordning om utlämning av hjälpmedel för medicinsk rehabilitering (1363/2011) ska valet av hjälpmedel göras i samråd med klienten och hen ska ges information på ett begripligt sätt om alternativen förknippade med valet av hjälpmedel. Det finns ingen rätt att överklaga beslut om behandling och hjälpmedel.

Enligt 12 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) och artikel 15 i Europaparlamentets och rådets allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 har klienten rätt att få information om vilka uppgifter om hen som lagras och hur de behandlas samt rätt att begära rättelse av felaktiga uppgifter.

Ekonomiskt stöd inom socialväsendet

Enligt lagen om service och stöd på grund av handikapp (380/1987) är besluten förvaltningsbeslut i den mening som avses i förvaltningslagen (434/2003). Dessa omfattar beslut om att ersätta kostnaderna för utrustning och anordningar som installerats i hemmet för en person med funktionsnedsättning eller redskap, maskiner och anordningar för icke-medicinsk rehabilitering som personen behöver för dagliga aktiviteter.

Förvaltningsbeslut om beviljande av förmåner avser beslut av en offentlig myndighet för att bevilja förmåner till förvaltningens klienter. Förmåner söks vanligtvis genom att lämna in en ansökan till en myndighet, som sedan på basis av den fattar beslut om att bevilja eller avslå ansökan. Den som är missnöjd med beslutet kan överklaga till det berörda kommunala organet. I de anvisningar som medföljer beslutet anges när, till vilken myndighet och till vilken adress överklagandet ska lämnas in. I anvisningarna berättas också vilka saker och bilagor som måste ingå i överklagandet.

Uppdaterad 28.2.2024