Gå till sidans innehåll

På resan efter en ryggmärgsskada

Känn till dina hjälpmedel, ditt behov av assistans och reservera tillräckligt med tid. Bra förarbete säkerställer en lyckad resa.

En assistanstjänst erbjuds passagerare som reser med flyg, tåg och båt. Var beredd på att vara på plats i tid om du har bokat en assistanstjänst. Assistanstjänsten ska i allmänhet bokas minst 48 timmar före resan. Berätta för assistenterna om dina behov av assistans och hur du ska hjälpas. 

Det lönar sig att ta i beaktande att avstånden på terminalerna kan vara långa och att det till exempel vid ombordstigning på ett flygplan kan finnas trappor. Det är i allmänhet lättare att stiga ombord på båten via terminalen än via bildäcket. 

Hjälpmedlet med på resan 

  • Meddela vilka hjälpmedel du har med dig när du bokar din resa eller till resebyrån som sköter bokningen. Det är mycket viktigt att meddela om hjälpmedlen på förhand, eftersom endast ett begränsat antal hjälpmedel tas ombord. Man får ta med sig två rörelsehjälpmedel på flyget utan kostnad, förutsatt att man meddelar om dem i förväg.  

  • Måtten på hjälpmedlen krävs för bokningen: längd, bredd, höjd och vikt. För elrullstolar krävs även batterityp. Nyare elrullstolar har ett torrt batteri.  

  • Om du monterar ditt hjälpmedel för flyget ska du ange hjälpmedlets mått när det är monterat.  

  • Om ditt hjälpmedel går sönder utomlands kan du få det reparerat eller utbytt vid den offentliga hälso- och sjukvården när du återvänder till Finland.  

  • Det lönar sig att ta med en egen sittdyna om du inte sitter i din egen rullstol under resan. 

Uppdaterad 26.2.2024