Gå till sidans innehåll

Nedsatt syn - användning av elektroniska tjänster

Många e-tjänster är tillgängliga med till exempel hjälpprogram och lättanvändningsfunktioner i en dator eller mobil enhet.

Det kan kräva lite övning att använda e-tjänster. När du använder e-tjänster är det värt att ta reda på vilka alternativ som finns tillgängliga. Det kan till exempel finnas skillnader mellan webbläsarversionen och mobilappversionen av samma tjänst.

Du kan få vägledning i användningen av hjälpmedel för synskadade från en rehabiliteringshandledare i välfärdsområdet eller från IT-tjänster som ordnas av lokalföreningar på förbundet för synskadade. Fråga vid behov om råd av förbundet för synskadade.

Om du inte kan använda e-tjänster på egen hand kan du be någon annan att hjälpa dig eller använda telefontjänster eller uträtta ärenden på plats i mån av möjlighet.

Tips för att använda e-tjänster

Du kan till exempel använda ett mobilcertifikat, en PIN-app eller en PIN-läsare för att logga in eller autentisera dig till tjänsten.

Du kan göra det lättare att betala fakturor, till exempel genom att omvandla dem till e-fakturor eller genom att skaffa en streckkodsläsare för att överföra fakturadata. Du kan också fråga din bank om andra betalningsalternativ.

Uppdaterad 19.2.2024