Gå till sidans innehåll

Distansmottagning

Distansmottagningen är en mottagning på webben där vårdpersonal och patienten möts via en videoförbindelse.

Du kan använda distansmottagning på Hälsobyns Min vårdväg utan en öppen digital vårdväg. Fråga din egen vårdenhet i vilka situationer mottagningsbesöket är tillgängligt på distans.

Kontrollera innan distansmottagningen att din dator eller telefon har en kamera, mikrofon och högtalare. Om du vill kan du testa att kameran och mikrofonen fungerar i din webbläsare före mottagningen genom att klicka på knappen "Öppna apparattestet" i kalenderanteckningen för distansmottagningen.

Har ett besök på Hälsobyns distansmottagning bokats för dig?

  • Börja använda distansmottagningen genom att logga in som personklient på Min vårdväg med bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt certifikatkort.

  • Välj "Kalender" i menyn uppe på sidan.

  • Öppna anteckningen om distansmottagning i kalendern.

  • Klicka på "Öppna distansmottagning". Kontrollera i din webbläsare att poppuppfönster är tillåtna för att öppna mottagningsfönstret. Tillåt vid behov poppuppfönster när webbläsaren begär det. Tillåt användningen av kamera och mikrofon när webbläsaren begär det.

  • Om du har flera kameror, mikrofoner eller högtalare kan du välja önskad utrustning. Därefter övergår du till den egentliga distansmottagningen.

  • Vänta vid behov på vårdpersonal.

  • Kom ihåg att avsluta distansmottagningen med en röd lur.

Inloggningsanvisningar

OBS! Vi rekommenderar att du använder Google Chrome eller Mozilla Firefox (den senaste versionen) för att garantera den bästa användarupplevelsen.

Uppdaterad 16.3.2022