Siirry sivun sisältöön

1. Tietoa digipoluista

Jos asioit digipolkua käyttävässä terveyden- tai sosiaalihuollon yksikössä, digipolulla voit

  • täyttää hoitoon tai asiointiin liittyviä kyselyitä ja saada niistä palautetta ammattilaisilta

  • lukea potilas- tai asiakasohjeita

  • välittää oireiden ja terveysmittausten seurantatietoa sinua hoitaville ammattilaisille

  • olla yhteydessä sinua hoitaviin ammattilaisiin viesteillä tai etävastaanotoilla.

Digihoitopolkujen ja digipalvelupolkujen laskutuskäytänteet ovat organisaatiokohtaisia.

Tieto, jota kirjaat digipolulle, näkyy aina vain sinua hoitaville sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisille.

Digipolulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi perehtyä tilanteeseesi jo ennen kasvokkaisia tapaamisia ja kohdatessa tarjota tukea juuri niihin asioihin, joihin tarvitset tukea.

Jotta pääset digihoitopolulle tai digipalvelupolulle, sinulla pitää olla lähete, asiakkuus tai hoitosuhde sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköön, jossa digihoitopolku tai digipalvelupolku on käytössä.

Tarkista omasta sosiaali- tai terveydenhuollon yksiköstä, saatko digipolun käyttöösi hoidon, terapian, asiakkuuden tai toimenpiteen yhteydessä. Kun sinulle on avattu digipolku, voit aloittaa palvelun käytön kirjautumalla sisään Omapolulle.

Huoltaja voi asioida digipoluilla alaikäisen lapsen tai nuoren puolesta. Huoltajan oikeus lapsen tai nuoren puolesta-asiointiin tarkastetaan jokaisella kirjautumiskerralla Suomi.fi Valtuudet-palvelusta.

Kun haluat asioida digipoluilla lapsen tai nuoren puolesta, kirjaudu ensin Omapolulle omana itsenäsi. Sisäänkirjautumisen jälkeen valitse sivun ylälaidasta ”Puolesta-asiointi”. Painiketta napsauttamalla pääset valitsemaan, kenen puolesta haluat asioida ja voit siirtyä lapsen Omapolulle. Lapset ja nuoret voivat asioida Omapolulla myös omilla tunnuksillaan.