Siirry sivun sisältöön

Heikentynyt näkö - sähköisten palveluiden käyttö

Monet sähköiset palvelut ovat saavutettavia esimerkiksi tietokoneen tai mobiililaiteen apuohjelmien ja helppokäyttötoimintojen avulla.

Sähköisten palveluiden käyttö voi vaatia harjoittelua. Kun käytät sähköisiä palveluita, kannattaa selvittää, millaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Esimerkiksi saman palvelun selainversion ja mobiilisovelluksen ominaisuuksissa voi olla eroja.

Näkövammaisille suunnattua ohjausta apuvälineiden käyttöön voit saada esimerkiksi hyvinvointialueen kuntoutusohjaajalta tai Näkövammaisten liiton alueyhdistysten tietotekniikkapalveluista. Kysy tarvittaessa neuvoa Näkövammaisten liitosta.

Jos sähköinen asiointi ei onnistu yksin, voit pyytää toista henkilöä auttamaan asioinnissa tai käyttää mahdollisuuksien mukaan puhelinpalveluita tai asioida paikan päällä.

Vinkkejä sähköisten palveluiden käyttöön

Voit hyödyntää esimerkiksi mobiilivarmennetta, tunnuslukusovellusta tai tunnuslukulaitetta, kun kirjaudut tai tunnistaudut sähköisiin palveluihin.

Laskujen maksamista voit helpottaa esimerkiksi, jos vaihdat laskut e-laskuksi tai hankit viivakoodinlukijan laskun tietojen siirtämiseen. Voit kysyä myös pankilta muita maksuvaihtoehtoja.

Päivitetty 19.2.2024