Siirry sivun sisältöön

Milloin asiakkaan työkykyyn kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota?

Tähän on koottu esimerkkejä tilanteista, jolloin asiakkaan työkyky kannattaa ottaa puheeksi.

Ota työkykyasiat esiin asiakkaan kanssa muun muassa, jos

  • asiakas kokee itsensä työkyvyttömäksi – oli hän työssä tai ei.

  • asiakkaalla on monia eri oireita ja sairauksia. asiakkaalla on etenevä sairaus.

  • asiakkaalla on todettu sairaus, joka vaikuttaa työstä suoriutumiseen (esim. ajokielto – kuljettaja).

  • asiakas käy hoidossa eri terveydenhuollonyksiköissä eikä kenelläkään ole kokonaiskuvaa tai –vastuuta.

  • asiakkaan kaikki voimavarat kuluvat työhön ja vapaa-aika menee elpymiseen.

  • asiakas on työtön työnhakija.

  • asiakas on työnhakija, joilla ei ole työterveyshuoltoa.

  • asiakas ei ole työelämässä, esimerkiksi kotiäiti, jolla ansiotyön tekeminen ei juuri nyt ole ajankohtaista.

  • asiakkaan työsuhde on päättymässä ja työkyky on alentunut. Selvitä missä työkyvyn seuranta ja tuki toteutuvat, jos työterveyshuollon palvelut päättyvät.

  • asiakkaalla on lyhyitä sairauspoissaolojaksoja toistuvasti.

  • asiakkaalla on todettu tai epäilty uhka pitkittyvästä toimintakyvyn alenemasta.

  • asiakkaalla on sairauspäivärahakausi meneillään (30 pvää, 60 pvää, 90 pvää, 150 pvää, 230 pvää).

Päivitetty 8.12.2023