Potilaat mukana rakentamassa Terveyskylää

Terveydenhuollon asiakkaiden toiveet ovat Terveyskylän kehittämisen pohjana.

Terveyskylä on kuullut tavallisten kansalaisten ideoita sähköisten terveyspalveluiden kehittämisessä. Testausraati on päässyt kokeilemaan ja kommentoimaan esimerkiksi erilaisia itsehoitoon tarkoitettuja oppaita ja mobiilisovelluksia, joita kehitetään Terveyskylään.​

Videolla asiakkaat kertovat miten sähköiset terveyspalvelut auttaisivat heitä omassa arjessa.

Potilaiden edustajia on mukana myös klinikoiden johto- ja projektiryhmissä sekä työpajoissa. Yksi heistä on Esko Sohlo, eläkkeellä oleva vertaistukija, joka seuraa digitalisaatiota mielenkiinnolla.

­– On valtavasti mahdollisuuksia tehostaa toimintaa ja tuottaa laadukkaampaa ja nopeampaa hoitoa meille potilaille, hän sanoo.

Esko Sohlo osallistuu HUS:n Virtuaalisten palveluiden kehittäjien verkoston kokouksiin.

Sohlolla todettiin vakava sairaus, keuhkofibroosi, joitain vuosia sitten. Onnea on ollut matkassa, sillä Sohlo sai siirron kautta uudet keuhkot ja elää nyt hyvää elämää.

Sohlon arkeen kuuluvat säännölliset terveystarkastukset. Hän toivoo tulevaisuudessa voivansa asioida yhä enemmän verkossa.

– Olisi tosi hienoa jos voisin tarkkailla laboratoriotuloksiani, terveyshistoriaani ja lääkitysohjeita digitaalisen palvelun kautta.

Sydämen asia päästä kehittämään palveluita

Testausraatiin ilmoittautunut Saija Sipeläinen on Sohlon kanssa samoilla linjoilla siitä, että lääkärikäynnit olisivat hyödyllisempiä potilaille, jos he voisivat perehtyä sairautensa taustaan etukäteen ja vaikkapa seurata lähetteidensä etenemistä verkossa.

– Vastaanotolla voitaisiin keskittyä enemmän juuri sillä hetkellä tärkeisiin toimenpiteisiin ja tutkimuksiin, Sipeläinen sanoo.

Hoitajataustainen Sipeläinen kokee tärkeäksi päästä mukaan vaikuttamaan terveydenhuollon tulevaisuuteen, sillä etänä voitaisiin tarjota yhä useammalle suomalaiselle apua.

Saija Sipeläinen toivoo digitaalisilta terveyspalveluilta tutkittua ja uutta terveystietoa.

– Joku saattaa asua paikkakunnalla, jossa ei tarjota juuri hänen tarvitsemaansa erikoissairaanhoitoa.

Monen potilaan toiveissa on, että hoitoa voitaisiin seurata etävastaanotoilla. Hoito veisi vähemmän aikaa eikä aina tarvitsisi matkustaa tai olla pois työstä.

Toiveena pysyvä apu arkeen

Testausraadissa on mukana 35 suomalaista, joilla on kokemusta terveydenhuollossa asioimisesta. He ovat omien kiinnostusten kohteidensa mukaan saaneet valita mitä sisältöjä he haluavat testata.

Saija Sipeläinen ja Katariina Hynninen ovat molemmat huomanneet, että heidän antamansa palaute on merkityksellistä ja vaikuttaa palveluiden kehittämiseen.

– Tosi kiva kun saa avoimesti sanoa, jos jokin verkkopalvelussa tuntuu hankalalta, Hynninen sanoo.

Katariina Hynninen toivoo eTerveyspalvelulta tukea, joka kulkee potilaan mukana kaikkialle.

Hän toivoo raikasta ja monipuolista sisältöä itsehoito-oppaisiin. Verkkopalvelussa asioimisen tulee olla palkitseva kokemus ennemmin kuin pakkopullaa.

– Palvelun pitää olla luotettava, helppokäyttöinen ja motivoiva.

Masennusta sairastanut Hynninen tietää omasta kokemuksestaan, että terapiassa voi tuottaa paineita se, että pitää 45 minuutissa pystyä tiivistämään tärkeimmät kuulumisensa.

– Olisi kätevää omaan tahtiin kirjata kuulumisiaan vaikka mobiilisovellukseen, josta terapeutti voisi heti vastaanoton alussa nähdä mitä potilaalle kuuluu. Potilas saisi silloin terapiaistunnosta enemmän irti.​​

Päivitetty  27.4.2020

Kyllä