Sokeritasapaino

Ihminen pystyy vaikuttamaan sokeritasapainoonsa omilla, päivittäisillä valinnoillaan. Väsymys, stressi ja tupakointi vaikuttavat kielteisesti sokeritasapainoon.

Olisi hyvä huolehtia riittävän unen saannista; väsymys sekoittaa sokeritasapainoa ja altistaa napostelulle. Keinoja napostelun ja ruokarytmin hallintaan saat Painonhallintatalon sivustolta.

Myös muilta osin itsestä huolehtiminen, kuten stressin ja kiireen tunteen hallinta vaikuttavat ravitsemukseen. Tähän voit saada apua Mindfullness-harjoituksista.

Stressin ja kiireen tunnetta pystyt hallitsemaan myös liikkumalla säännöllisesti. Säännöllinen liikuntaa lisää vireyttä ja kohottaa mielialaa. Kunnon kohotessa yleinen jaksaminen ja elämänlaatu paranevat. Liikunnalla on myös suoria terveysvaikutuksia, sillä se parantaa sokeriaineenvaihduntaa ja veren rasva-arvoja.

Vaikka lisääntyneen liikunnan tavoitteena ei olisikaan painonhallinta, liikunta lisää lihasmassaa ja vähentää rasvan osuutta. Tämä parantaa kehon herkkyyttä insuliinille ja parantaa sokeriaineenvaihduntaa. Lisäksi liikunta alentaa veren hyytymisen vaaraa ja verenpainetta.

Tupakointi lisää sokeritasapainon muutosten vaikutuksia kehoon. Tämän vuoksi savuttomuus on äärimmäisen tärkeää sokeritautia eli diabetesta sairastavalle henkilölle.

Diabetes

Diabetes on valtimosairaus. Valtimosairaus tarkoittaa, että valtimoiden verenvirtaus ahtautumisen tai tukoksen vuoksi vähenee tai estyy.

Verenkierron väheneminen estää verenkierrosta riippuvaisten elinten hapensaantia. Hapensaannin vaje puolestaan aiheuttaa oireita, kuten katkokävelyä, rasituksessa ilmenevää kipua pohkeessa.

Vastaavasti rasituksessa saattaa ilmetä kipua rinnassa viitteenä sydämen hapenpuutteesta. Hapenpuute muuttaa myös aivojen, munuaisten, silmänpohjien (näkökyky) ja hermoston toimintaa.

Aikuistyypin diabetes

Aikuistyypin sokeritaudissa, eli tyyppi 2 diabeteksessa haima tuottaa insuliinia. Insuliini kuitenkin vaikuttaa heikosti tai sitä erittyy liian vähän kehon tarpeeseen nähden.

Pinnistellessään vuosien ajan ylikuormittuneena insuliinintuotannon parissa, haima saattaa lopulta uupua ja insuliinin tuotanto loppua kokonaan. Koska ilmiö kehittyy hitaasti, sokeritaudin tyyppi 2:ta sairastava henkilö on pitkään oireeton. Oireet saattavat olla myös varsin epämääräisiä, kuten yleistä väsymystä, mielialanvaihteluja, näkökyvyn muutoksia tai särkyjä.

Miten ehkäistä tyypin 2 diabetesta

Koska ylipaino on ratkaisevassa asemassa tyypin 2 diabeteksen syntymisen kanssa, myös sen syntyyn vaikutetaan elintavoin. Vinkkejä omahoitoon saa painonhallintatalosta.

Muita merkittäviä keinoja puuttua sokeritaudin ja sen aiheuttamien lisäsairauksien puhkeamiseen ovat riittävä liikunta, terveellinen ruokavalio ja savuttomuus.

Aikuistyypin sokeritaudin hoidossa on verensokerien tasapainottamisen lisäksi on syytä kiinnitettävä huomiota verenpaineen, kolesterolin ja veren hyytymistekijöiden hoitoon. Voit lukea lisää edellä mainituista katkokävelyn itsehoito sivuilta.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty 6.3.2017 14:09