HUS Diagnostiikkakeskus kuvantaminen

HUS Kuvantaminen ja HUSLAB muodostavat yhdessä HUS Diagnostiikkakeskuksen, jossa työskentelee yli 3 700 alan huippuammattilaista.

​​

Tuotamme laboratoriopalveluita ja lääketieteellisiä kuvantamispalveluita yli 170 toimipisteessä Uudenmaan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueella perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle. Lisäksi tuotamme polikliinisia näytteenottopalveluita sekä vuodeosasto- ja kotinäytteenottoa.

Henkilökuntaamme kuuluu mm. laboratoriohoitajia, röntgenhoitajia, lääkäreitä, fyysikoita, sairaalakemistejä, sairaalageneetikkoja ja sairaalamikrobiologeja. Meillä on vuosittain yli viisi miljoonaa asiakaskohtaamista. Vastaamme myös valtakunnallisesti useista erityisosaamista ja -tekniikkaa vaativista tutkimuksista sekä yliopistolliselle sairaalalle kuuluvasta alan tutkimuksesta ja opetuksesta.

Suurin osa kuvantamisen tutkimuksistamme tehdään erikoissairaanhoidossa, mutta merkittävä osa (noin 40 %) perusterveydenhuollon puolella. Radiologisten tutkimusten ja toimenpiteiden lisäksi teemme myös kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen sekä kliinisen neurofysiologian tutkimuksia. Radiologisia tutkimuksia ovat mm. ultraääni, magneetti ja tietokonetomografia. Kliinisessä fysiologiassa tehdään mm. erilaisia rasituskokeita. Kliinisen neurofysiologian yleisimpiä tutkimuksia on Aivosähkökäyrä EEG.

Lähes kaikki suomalaiset käyvät kuvantamistutkimuksissa jossain elämänsä vaiheessa. Alla olevalla videolla terveyskeskuslääkäri Annika Kolster kertoo, mihin kuvantamista käytetään ja minkälaisia vaiheita tutkimuksissa käyntiin liittyy. Videossa on tekstitykset suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

 
 

​Asiakasneuvonta ja Neuvo-botti

Asiakasneuvonta opastaa asiakkaita ajanvaraukseen ja kuvantamispalveluihin liittyvissä kysymyksissä arkisin klo 8.00–15.30 p. 09 471 80900. Voit varata joihinkin kuvantamistutkimuksiin ajan Maisa-potilaspalvelussa.

Asiakkaidemme käytössä on myös Neuvo-botti, joka auttaa tutkimukseen tulijaa käytännön asioissa. Jos kysymyksesi on botille liian kiperä, keskustelu siirtyy live-chattiin asiakaspalvelijalle. Neuvo-botti palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden, asiakaspalvelijamme vastaavat live-chatissa arkisin klo 8-15.

Asiakaskokemus tärkeää

Vuosittaisissa asiakastyytyväisyystutkimuksissa olemme saaneet hyvää palautetta niin potilailta kuin tutkimuksiin lähettäviltä lääkäreiltäkin. Asiakaskokemusta, toiminnan laatua ja kustannustehokkuutta kehitämme jatkuvasti esimerkiksi Lean-menetelmän avulla sekä yhdessä asiakasraadin ja kokemusasiantuntijoiden kanssa.

 

Kyllä

Päivitetty  8.4.2022