Ratkaisuja ja ohjeita rekisteröitymiseen ja kirjautumiseen HUS:n ulkopuoliselle ammattilaiselle

Lue alla olevat tapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet ennen kuin otat yhteyttä kirjautumis-, rekisteröitymis- ja varmennekorttiongelmiin liittyen.

Kirjautuminen ammattilaisten osioon ei onnistu, mikä neuvoksi?

​Varmista, että olet rekisteröinyt käyttäjän ja lisännyt käyttäjälle varmennekortin, jos olet HUS:n ulkopuolinen ammattilainen  Kirjautuminen ammattilaisten osioon ei onnistu ennen kuin käyttäjätili on rekisteröity ja siihen on kytketty varmennekortti.

Rekisteröi käyttäjä
 käyttäen omia pannkitunnuksia tai mobiilivarmennetta ja kytke käyttäjälle terveydenhuollon varmennekortti. 
Varmennekortin saa kytkettyä rekisteröinnin jälkeen oman profiilin Muokkaa Yhteystietoja -osiosta Kytke/Vaihda VRK-kortti -painikkeella.
Katso ohjevideo HUSin ulkopuolisen ammattilaisen rekisteröitymisestä ja varmennekortin kytkemisestä

Mistä voin hankkia terveydenhuollon varmennekortin, kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston?

HUS:n ulkopuolisissa terveydenhuollon organisaatioissa työskentelevät tilaavat ammattikortin, lukijan ja ohjelmiston organisaation sisäisten ohjeiden mukaisesti.

Itsenäiseen tilaamiseen (esim. yksityiselle ammattiharjoittajalle) löydät ohjeita alta:

  • HUS:n ulkopuolista kirjautumista varten tarvittavat toimikortit myöntää Väestörekisterikeskus. Ohjeita ammattikortin tilaamiseen löytyy täältä. Lisää tietoa VRK-kortista löytyy VRK:n sivuilta ja Kanta.fi:sstä.
  • Mikäli tietokoneessa tai näppäimistössä ei ole valmiiksi kortinlukijaa, voit liittää koneeseen ulkoisen lukijan. Lukijoita saa hankittua suurimmasta osasta elektroniikkaa myyvistä liikkeistä. Lukijoita löytyy mm. nimillä toimikortinlukija ja  henkilökortinlukija.
  • Väestörekisterikeskus tarjoaa maksutta kortinlukijaohjelmiston. Siitä löytyy lisätietoja täältä.

Käyttäjätilin rekisteröinti ei onnistu, mikä neuvoksi?

Varmista ettet käytä liian vanhaa selainversiota​Käytä tuoretta selainversiota. 
​Esimerkiksi Internet Explorer 10.0 ja uudemmat versiot.
​Älä käytä Google Chromea Safaria tai Operaa käyttäjän rekisteröintiin​Chromella, Safarilla ja Operalla rekisteröinti ei valitettavasti onnistu!
​Rekisteröintisivu antaa virheilmoituksen tai rekisteröintisivun käyttöliittymä hajoaa​Sulje selain ja tyhjennä selaimen välimuisti. Kokeile rekisteröityä uudelleen.

Varmennekortin kytkeminen ei onnistu, mikä neuvoksi?

​Varmista ettet käytä liian vanhaa selainversiotaKäytä tuoretta selainversiota. 
​Esimerkiksi Internet Explorer 11.0 ja uudemmat versiot.
​Testaa varmennekortin ja ohjelman toimivuus​Testaa Väestörekisterikeskusen sivuilla toimivuus.