Ajankohtainen

Reaaliaikainen eKonsultaatio säästää potilaan aikaa ja sujuvoittaa ammattilaisten yhteistyötä

Julkaistu 14.12.2021 12.45

HUS-alueella toimiva eKonsultaatio tukee erityisesti perusterveydenhuollossa työskentelevien ammattilaisten työtä.

Reaaliaikainen eKonsultaatio (ReK) on palvelu, jossa sote-ammattilainen voi konsultoida HUSia reaaliaikaisesti videoyhteyden avulla. Konsultaatio voi tapahtua perusterveydenhuollon ​​ja erikoissairaanhoidon välillä tai HUSin sisäisesti. ReKiä käytetään TerveyskyläPRO-palvelun kautta.

Erilaisia eKonsultaatiopalveluita on tällä hetkellä 12, ja useat erikoisalat suunnittelevat omien palveluiden käynnistämistä. Lisätietoa eri alojen eKonsultaatiopalveluiden toiminnasta löytyy TerveyskyläPROsta Konsultaatiot-sivulta.

Etuina ajansäästö ja toiminnan seuraaminen

Potilaan näkökulmasta eKonsultaatio säästää aikaa ja vaivaa. Kun potilas tulee terveysaseman vastaanotolle, hän voi tavata videoyhteyden kautta myös erikoislääkärin ja saada tältä tietoa hoidon etenemisestä. Parhaassa tapauksessa potilas välttää kokonaan käynnin erikoissairaanhoidossa. Kun potilas on läsnä konsultaatiotilanteessa, hän tulee kuulluksi ja on aktiivinen osallistuja itseään koskevassa keskustelussa.

Konsultaatiota pyytävä sote-ammattilainen saa eKonsultaatiosta tukea potilaan hoitosuunnitelman rakentamiseen ja päivittäiseen työhön. Kun vastaus tulee reaaliajassa, vastauksen kertomiseen potilaalle ei tarvitse varata puhelinaikaa tai kokonaan uutta vastaanottoaikaa. Lisäksi eKonsultaatio helpottaa tiedon välittämistä, sillä potilas voi kertoa oireistaan omin sanoin, ja konsultaatiota pyytävä ammattilainen voi lähettää ReKin kautta tiedostoja, kuten valokuvia potilaan oireista.

HUSin eKonsultti voi hyödyntää diagnostiikassa potilaan näkemistä videolla. Jos potilas tarvitsee lähetteen erikoissairaanhoitoon, ammattilainen voi ohjata lähetteen kohdentamisessa ja vähentää näin lähetteiden käsittelyyn kuluvaa aikaa.

Yksi REKin olennainen hyöty liittyy toiminnan seuraamiseen. TerveyskyläPRO-palvelun kautta tehty eKonsultaatio kirjautuu automaattisesti, ja konsultaatioista saadaan raportit Power BI-työkalun kautta. Tämä helpottaa toiminnan ja hyötyjen seuraamista ja vapauttaa ammattilaiset konsultaatioiden kirjaamisesta.

Erikoislääkärin kokemus eKonsultaatiosta

Toistaiseksi eKonsultaatioita on tehty melko vähän, sillä kapasiteetti on mennyt esimerkiksi koronapandemian hoitoon ja Apotin käyttöönottoon. Niissä yksiköissä, joissa palvelua on ehditty kokeilla, siihen on oltu tyytyväisiä.

Psykiatrian erik​oislääkäri Katinka Tuisku tekee unihäiriöiden eKonsultaatioita. eKonsultaatioissa hän on esimerkiksi auttanut uniapneariskin kartoittamisessa ja arvioinut, tarvitseeko potilas KNF-tutkimuksia. Tähän mennessä kaikki eKonsultaatiossa hoidetut potilaat on saatu arvioitua etänä ja hoito on jatkunut perusterveydenhuollossa.

Tuiskun mukaan oleellisinta on, että konsultaatiota pyytävä sote-ammattilainen saa yhteyden konsulttiin viiveettä juuri silloin, kun konsultointia tarvitaan.

- eKonsultaatio auttaa nopeasti ongelmatilanteessa, jossa kaivataan erikoislääkärin osallistumista potilaan arviointiin, näkemystä unihäiriön hoitoon tai apua tutkimuslöydösten tulkintaan. Lisäksi se on hyödyksi, jos potilasta pitää motivoida hoitoon tai informoida uneen liittyvistä asioista tavallista perusteellisemmin, Tuisku kertoo.

Lue lisää aiheesta ja tutustu konsultoitaviin erikoisaloihin:

Sote-ammattilainen, tunnetko jo TerveyskyläPRO-palvelun? Jos palvelu ei ole tuttu, tutustu tarjontaan: