Terveyskylän kehittäminen on yhteistyötä
Terveyskylän palveluita kehitetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten, yhteistyökumppaneiden sekä asiakkaiden kanssa. Monipuolisesta kehittäjäjoukosta on hyötyä, sillä se mahdollistaa Terveyskylän tarjoama tiedon ja palveluiden olevan mahdollisimman laadukkaita ja oikeasta näkökulmasta kirjoitettuja.
Asiakasnäkökulma eli käyttäjien havainnot ja kommentit ovat erittäin tärkeitä, jotta palvelut olisivat aidosti käyttäjäänsä palvelevia ja sisältö ymmärrettävää. Asiakkaiden toiveita kuuntelemalla voidaan tuottaa sellaisia palveluita, joita käyttäjä oikeasti tarvitsee. Myös potilasjärjestöt ovat mukana kehittämisessä. Terveyskylää kehitetään kaikilta käyttäjiltä saatujen palautteiden ja ehdotusten perusteella.
Miten pääsen mukaan kehittämään Terveyskylää?
Terveyskylän kehittämiseen voi osallistua monella eri tavalla. Mukaan voi tulla niin yksittäiseksi kerraksi kuin pidemmäksikin aikaa, miten itselle parhaiten sopii.
Lähtiessäsi mukaan osaksi työryhmään pääset muun muassa ideoimaan ja antamaan palveluista kommentteja. Voit halutessasi osallistua myös vain yksittäisiin järjestettäviin asiakasiltoihin. Mikäli haluat mukaan, kannattaa olla yhteydessä oman alueesi terveydenhuoltoalan ammattilaisiin.
Esimerkiksi tietoa sisältävien oppaiden lukeminen ja niiden kommentoiminen on tärkeää, jotta sisältö on varmasti lukijaystävällistä lääkäreiden ammattikielen sijaan.
Toisinaan Terveyskylässä tarvitaan myös vapaaehtoisia esimerkiksi testauskierroksille kokeilemaan jonkin uuden palvelun käytettävyyttä ja sisällön ymmärrettävyyttä.