Siirry sivun sisältöön

Puolesta-asiointi

Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?

Yleisesti ottaen puolesta-asiointi tarkoittaa toisen henkilön puolesta asioimista erilaisissa palveluissa. Puolesta-asiointia ohjataan lainsäädännöllä. Sosiaali- ja terveysalalla puolesta-asiointi riippuu käytettävästä palvelusta ja siitä, kenen puolesta asioidaan.

Kenen puolesta voin asioida ja mitä siihen tarvitsee?

E-terveyspalveluissa voit asioida esimerkiksi lapsen, iäkkään tai pitkäaikaissairaan puolesta joko huoltajuuden, valtakirjan tai edunvalvontapäätöksen myötä. Toisen puolesta asioimiseen tarvitaan sähköinen valtakirja eli virallinen lupa siltä, kenen puolesta asioidaan. Suostumuksen antaja voi antaa luvan Omakanta-palvelussa, jolloin se tallentuu virallisesti järjestelmiin.

E-terveyspalveluissa luvan olemassaolo varmistetaan sillä, että puolesta-asioija kirjautuu käytettävään palveluun vahvalla tunnistautumisella, kuten mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Palveluun kirjaudutaan puolesta-asioijan tunnuksilla, ja kirjautumisen yhteydessä palvelusta valitaan, kenen puolesta asioidaan.

Terveyskylässä voit asioida vain alaikäisen puolesta. Muualla kuin Terveyskylässä voit palvelusta riippuen asioida esimerkiksi iäkkään tai pitkäaikaissairaan puolesta. Puolesta-asiointiin tarvitsee vahva tunnistautumisen eli verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin, jotta voidaan varmistua siitä, kuka asioi ja kenen puolesta. Lapsella ei kuitenkaan tarvitse olla verkkopankkitunnuksia.

Voiko alaikäinen kieltää puolesta-asioinnin?

Terveyskylän palveluissa huoltaja voi asioida aina alle 12-vuotiaan puolesta. Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että jatkossa yli 12-vuotiailta potilailta vaaditaan suostumus heidän puolestaan asiointiin, joten he voivat halutessaan myös kieltää puolesta-asioinnin. Neuvoa ja apua voi aina kysyä hoitavalta terveydenhuollon ammattilaiselta.

Päivitetty 18.3.2022