Miksi ja kenelle e-terveyspalvelut on tehty?

E-terveyspalvelut on tehty kaikille kansalaisille ja potilaille niin, että ne olisivat mahdollisimman helppokäyttöisiä ja selkeitä.

E-terveyspalvelut tukevat terveydenhuoltoa perinteisen terveydenhuollon rinnalla, ja parhaimmillaan myös sen sijaan.

Monet asiat on mahdollista hoitaa kätevästi ja turvallisesti netissä, ja siksi e-terveyspalveluiden käyttäminen onkin hyödyllistä. Lisäksi palveluita voi käyttää missä ja milloin vain mobiililaitteen ja internet-yhteyden avulla.

E-terveyspalvelut auttavat säästämään sekä potilaan että hoitohenkilökunnan aikaa, ja parhaassa tapauksessa ne mahdollistavat potilaalle kaikkein sopivimman hoidon. E-terveyspalvelut auttavat terveydenhuoltoa takaamaan kaikille laadukasta ja turvallista palvelua.

Terveydenhuollon on myös vastattava kasvavan ikääntyvän väestön tuomiin haasteisiin seuraavien vuosikymmenten aikana. Parhaimmillaan e-terveyspalvelut mahdollistavat enemmän aikaa niille tilanteille, joissa kasvokkaisesta kohtaamisesta on hyötyä.

E-terveyspalvelut onkin siis tehty meille kaikille elämän eri tilanteisiin. Voitkin käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalveluja esimerkiksi:

  • oman terveytesi ja hyvinvointisi edistämiseen
  • saadaksesi paremman mahdollisuuden osallistua omien asioidesi käsittelyyn ja hoitoon
  • voidaksesi pitää yhteyttä hoitavien ammattilaisten kanssa
  • päästäksesi helposti ja nopeasti hoidon piiriin
  • saadaksesi palvelua aina tarvittaessa.

Uusia palveluita kehitetään jatkuvasti kansalaisten tarpeisiin niin Terveyskylässä kuin muuallakin. Terveyskylä kuului osaksi Valtiovarainministeriön Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihanketta vuosina 2015–2019. Siinä keskityttiin julkisten palveluiden kehittämiseen käyttäjälähtöisiksi ja uudistettiin digitaalisia toimintatapoja. Digitalisaatio on nostettu tärkeäksi teemaksi julkisissa palveluissa, ja sen potentiaalia kannattaa siten hyödyntää ehdottomasti myös e-terveyspalveluissa.


Päivitetty  18.3.2022

Kyllä