Vinkkejä jaksamiseen

​Jos voimia pitää säästellä, vältä ylirasitusta. Suunnittele päiväsi siten, ettet tee kaikkia töitäsi yhtenä päivänä tai yhdellä kertaa. Työskentele lyhyissä jaksoissa välillä leväten. Lepää silloin kun tunnet itsesi väsyneeksi.

  • Pidä lepotauko ruokailun jälkeen
  • Portaita noustessa, levähdä tasanteella
  • Hyvänäkin pä​ivänä säätele rasitusta, jottet kuormita itseäsi liikaa
  • Suunnittele työteliäät hetkesi siihen aikaan vuorokaudelle kun koet olevasi energinen
  • Varaa tarvitsema​si välineet lähettyville ennen kuin aloitat työn
  • Istu korkealla jakkaralla tehdessäsi sellaisia kotitöitä, joissa se on mahdollista (silitys, astioiden tiskaus jne.)
  • Kauppatavarat kulkevat vedettävässä ostoskärryssä kevyesti
  • Hanki myös kotiin pieni kärri, jolla voit kuljettaa tavaroita paikasta toiseen
  • Suunnittele työskentelysi niin, ettet joudu pitämään käsiäsi koholla pitkään
  • Pyydä apua perheeltä ja ystäviltä

Toimintaterapeutti tai muu ammattilainen voi myös suunnitella kotiolosuhteisiin apuvälineitä, jotka helpottavat pärjäämistä.

Muualla Terveyskylässä

Liikunta auttaa jaksamaan paremmin, vähentää vajaatoiminnan oireita ja parantaa verenkiertoelimistön toimintaa.

Toisinaan voimia ja voima​varoja tarvitsee säädellä myös henkisellä ja sosiaalisella ulottuvuudella.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


itsehoito; voimavarat; sydämen vajaatoiminta; liikunta
Päivitetty  29.10.2019 8.30