Allas liv består av små element. Vi vaknar på morgonen, går till busshållplatsen, handlar mat, talar med en vän, krattar gården. Största delen av elementen är enkla vardagssysslor.
Förutom baselementen omfattar livet ofta också saker som är betydande för en själv. Saker som människan väntar på att få göra och som ger välbehag och energi. Till exempel körsång, svampplockning, lek med barn eller framgång på jobbet och kontakt med arbetskompisar kan vara viktiga faktorer som ger kraft för livet.
Under den tid då smärtan inte varit en del av livet har vardagssysslorna och annat som behöver krafter ofta fungerat utan problem. Då kommer man sällan att tänka på hur stor och viktig del av livet dessa är.
I videoklippet berättar en patient hur smärtan förändrade fritiden och visade hur viktiga andra människor är i livet. Utan hjälp från en vän hade han kanske förlorat sin sommarstuga.
Det kan kanske vara till hjälp för en smärtpatient att analysera vardagen
Långvarig smärta kan kräva att man stannar upp och funderar över balansen i livet och hur smärtan har förändrat det. Fungerar min vardag fortfarande? Får jag tillräckligt med stärkande vila? Hur ofta upplever jag känslor av att lyckas?
Om en smärtpatients liv fylls av brådskande tidtabeller och prestationer, kan stressen som totalt kumuleras bli för mycket. Då blir man lätt utmattad och känslan av meningsfullhet försvinner från vardagen.
Om smärtpatientens liv dag efter dag kretsar kring att sitta hemma på soffan och titta på tv, återstår lätt alltför få sporrande impulser i livet. Detta skapar avtrubbning och utsiktslöshet.
Om man gör en bedömning märker man kanske att något viktig område saknas i livet. Då kan man söka kanaler för att balansera vardagen.
Nya copingmetoder hjälper dig på vägen
En copingmetod går ut på att lära sig att göra saker på ett annat sätt. Man måste kanske ta itu med en hobby på ett nytt sätt.
I videoklippet berättar en psykolog varför det kan vara svårt för en smärtpatient att finna en lämplig aktivitetsnivå. En copingmetod som kan vara viktig är att lära sig att periodisera aktiviteten.