Tillgänglighet framkommer både i tjänsternas innehåll, i deras användargränssnitt och i det tekniska genomförandet. Tack vare de förbättringar som har gjorts i tillgången av tjänsterna i Hälsobyn är det ännu lättare att bläddra i tjänsten på olika sätt, med olika redskap och till exempel i olika miljöer. Vissa saker som ökar tillgängligheten kan observeras av alla användare, medan en del endast visar sig för dem som använder olika hjälpmedel. Om det är lättare för användaren att bläddra bland tjänsterna till exempel med tangentbordet är bläddrandet naturligt, logiskt och konsekvent. Om användaren har en skärmläsare får han eller hon via skärmläsaren all väsentlig information - även sådan som inte kan läsas som sådan på skärmen, såsom bilder och anvisningar för funktionsknappar. Dessutom är det visuella utbytet i tjänsterna ännu synligare och mer informativ och i fortsättningen kan bland annat bilder, infografer och videor granskas även i textform: antingen i translittererad eller textad. I och med tillgängligheten är också innehållet i tjänsterna ännu mer förståeligt och lättläst och kan granskas på många olika sätt och med olika enheter. Hälsobyn utvecklar ständigt sin tillgänglighet så att alla även i fortsättningen kan använda tjänsterna smidigt och på ett tydligt sätt. |