Näromgivningen kan stödja barnets tal- och språkinlärning i vardagliga interaktionssituationer: involvera barnet i vardagliga aktiviteter genom att berätta för hen vad som görs. Tilltala barnet och ställ frågor, lyssna på barnet samt reagera och svara när barnet tar initiativ till kontakt.
När du kommunicerar med barnet är det bra att se till att ha ögonkontakt med barnet. Genom ögonkontakt lär sig barnet också ömsesidighet i tal. Korta, tydliga meningar och gester eller pekningar gör talet mer begripligt.
Benämn saker för barnet och sätt ord på det som görs. Ni kan till exempel titta på bilderböcker och läsa sagor tillsammans. Det är bra att ha lugna pratstunder med barnet, där ni kan diskutera ämnen som barnet får välja. Barnet blir hört och får sina frågor besvarade. Samtalet kan utvidgas genom att ge mer information om ämnet.
Barnet får modeller för lek, såsom att ta hand om en docka, köra en bil, bollspel eller kittla- och gömlekar, och barnet vägleds vidare om det fastnar vid något.
När man berättar för ett barn vad som ska hända härnäst, är det viktigt att vara konsekvent: först klär man på ytterkläder och skor och sedan går man ut. På detta sätt verbaliserar den vuxne en handlingsmodell för barnet att följa och sätter gränser. Man kan be barnet att också återge instruktionerna med egna ord för att försäkra sig om att barnet har förstått. För att stödja barnets självreglering och förståelse kan man använda först-sedan-bilder eller snabbteckningar. Barnet lär sig också av den vuxnes vuxnas modell.
Det är viktigt att vara närvarande i barnets vardag. TV och datorspel kan inte ersätta ömsesidig kommunikation. För barn i lekåldern är det bäst att begränsa skärmtiden till en timme om dagen.
Det är viktigt att vara närvarande i barnets vardag. TV, smarttelefon och datorspel ersätter inte iömsesidig kommunikation. För barn i lekåldern är det bra att begränsa skärmtiden till en timme per dag, och då är det viktigt att en vuxen tittar tillsammans med barnet på ett barnprogram eller spel som passar barnets ålder. För barn under två år rekommenderas ingen skärmtid alls.
Beröm, uppmuntra, vägled och instruera barnet. Ge barnet trygghet, stöd och kärlek så att hen känner sig viktig och älskad precis som hen är.
Användning av bilder för att stödja tal- och språkutvecklingen
Bilder kan användas för att hjälpa barn att variera sina sätt att interagera och uttrycka sig, liksom hens förmåga att producera och förstå tal samt att reglera sig själv. En talterapeut kan hjälpa dig att stödja barnets tal- och språkutveckling genom användning av bilder. I videon visas hur man kan använda bilder i barnets vardag.