En misstanke om autismspektrumtillstånd kan uppstå om barnet har svårigheter med interaktion och kommunikation samt oflexibla beteendemönster. Det bör dock noteras att inget enskilt symtom förekommer bara vid autismspektrumstörning, och enstaka speciella drag innebär inte autismspektrumtillstånd, utan det handlar om en bredare symtombild.
Misstanke om autismspektrumtillstånd hos ett litet barn kan väckas om barnet visar lite intresse för andra människor. Ögonkontakten är bristfällig och barnet försöker inte dela med sig av sina iakttagelser genom att till exempel peka. Talutvecklingen går långsamt och barnet försöker inte ersätta sitt bristfälliga tal med andra metoder. Barnet verkar inte lyssna och reagerar mindre än vanligt på tal.
Barnets lekfärdigheter är bristfälliga. Barnet har ett ovanligt beteende som upprepas eller vissa manér, t.ex. viftar med händerna. Barnet kan fastna vid vissa föremål eller aktiviteter och motsätter sig nya saker och förändringar. Barnet glömmer redan inlärda färdigheter, t.ex. har sagt vissa ord men använder dem inte längre.
Barnet reagerar inte på sinnesstimuli eller är överkänsligt för sinnestimuli och börjar t.ex. gråta eller täcker öronen med händerna vid ett vardagligt ljud.
Hos äldre barn kan specifika drag i det sociala samspelet och kommunikationen, liksom begränsade intressen och aktiviteter, vara särskilt uppenbara när de interagerar med jämnåriga barn.
Ett barn med lindrigare autismspektrumsymtom kan
dra sig undan från andras lekar, bli mobbad lättare än andra
bli missförstådd
tala med monoton röst använda stående uttryck och tala överdrivet korrekt
vara intensivt intresserad av ett smalt ämne
fästa överdriven uppmärksamhet vid detaljer i miljön
röra sig klumpigt
vifta överdrivet på armarna eller fingrarna
söka starka sinnesupplevelser eller reagera starkt på t.ex. ljud och ljus i omgivningen.
Svårigheter förekommer vanligen med att använda ögonkontakt, att använda miner och gester som en del av interaktionen samt i interaktion med jämnåriga. Barnet kan också ha svårt att tänka sig in i hur något känns för andra.
Om du misstänker autismspektrumtillstånd är det viktigt att du kontaktar rådgivningen eller skolhälsovården så att en närmare utredning av vad det är fråga om kan inledas och stödåtgärder vid behov kan sättas in så snabbt som möjligt.
För bedömning av autismrisken hos barn under 2,5 år har bland annat screeningverktyget M-CHAT-R/F™ utvecklats. Det kan också användas på rådgivningen. Man ska dock komma ihåg att olika screeningverktyg bara är riktgivande.