Misstanke om autismspektrumtillstånd kan väckas om barnet har svårigheter i interaktion och kommunikation samt stelbenta beteendemönster. Det är dock viktigt att notera att ingen enskild symtom förekommer endast vid autismspektrumtillstånd, och enskilda särdrag betyder inte att det handlar om autismspektrumtillstånd, utan det handlar om en bredare symtombild.
Misstanke om autismspektrumtillstånd kan väckas av följande:
Barnets intresse för andra människor är begränsat. Barnet söker till exempel inte ögonkontakt och försöker inte dela sin uppmärksamhet genom att till exempel peka på saker.
Barnets talutveckling går långsamt, och barnet försöker inte kompensera för det saknade talet med andra medel. Barnet verkar inte lyssna och reagerar mindre på tal än vanligt.
Barnets lek är ofta repetitiv, organiserande och undersökande, och saknar fantasi.
Barnets beteende kan ha ovanliga drag, såsom repetitivitet eller manér (till exempel att vifta med händerna).
Barnet kan fastna vid en viss sak under lång tid och motstå nya saker och förändringar. Inlärda färdigheter kan glömmas bort och inlärda ord kan sluta användas.
Barnet kan visa bristande reaktion på sinnesintryck eller å andra sidan sinneskänslighet, där till exempel ett vardagligt ljud kan få barnet att gråta eller hålla händerna för öronen.
Hos äldre barn kan specifika drag i det sociala samspelet och kommunikationen, liksom begränsade intressen och aktiviteter, vara särskilt uppenbara när de interagerar med jämnåriga barn.
Ett barn med lindrigare autismspektrumsymtom kan
dra sig undan från andras lekar, bli mobbad lättare än andra
bli missförstådd
tala med monoton röst använda stående uttryck och tala överdrivet korrekt
vara intensivt intresserad av ett smalt ämne
fästa överdriven uppmärksamhet vid detaljer i miljön
röra sig klumpigt
vifta överdrivet på armarna eller fingrarna
söka starka sinnesupplevelser eller reagera starkt på t.ex. ljud och ljus i omgivningen.
Svårigheter förekommer vanligen med att använda ögonkontakt, att använda miner och gester som en del av interaktionen samt i interaktion med jämnåriga. Barnet kan också ha svårt att tänka sig in i hur något känns för andra.
Om du misstänker autismspektrumtillstånd är det viktigt att du kontaktar rådgivningen eller skolhälsovården så att en närmare utredning av vad det är fråga om kan inledas och stödåtgärder vid behov kan sättas in så snabbt som möjligt.
För bedömning av autismrisken hos barn under 2,5 år har bland annat screeningverktyget M-CHAT-R/F™ utvecklats. Det kan också användas på rådgivningen. Man ska dock komma ihåg att olika screeningverktyg bara är riktgivande.