Min Vårdväg är en digital kanal inom social- och hälsovården som erbjuder
egenvårdsprogram och digitala vårdvägar som kompletterar eller ersätter traditionella
besök på mottagningen.
En del av de digitala vårdvägarna som finns tillgängliga i Min Vårdväg finns nu även
tillgängliga i mobilappen, där användaren enkelt kan hantera sina egna hälsoärenden eller
sköta ärenden åt någon annan. Senare under 2023 kommer även egenvårdsprogrammen att
finnas tillgängliga i mobilappen. Efter att användaren har registrerat sig kan man logga in i
appen direkt med en PIN-kod eller Face ID.
Efter lanseringen av den nya versionen av mobilappen Min Vårdväg är operativsystemet
tillgängligt på svenska, finska eller engelska. För att ändra språkversionen måste du först uppdatera appen via appbutiken. De digitala vårdvägarna finns tillgängliga på de
språk de har översatts till. Språket kan väljas direkt i appen. Appen informerar användaren
om den valda digitala vårdvägen är tillgänglig på det önskade språket.
Översättningen av de digitala vårdvägarna pågår fortfarande
Alla digitala vårdvägar inom HUS kommer att översättas till svenska och
översättningsarbetet kommer att pågå fram till slutet av året. Andra välfärdsområden är
ansvariga för att översätta sina egna vårdvägar. Språkversionerna i appen kommer att
uppdateras ytterligare fram till nästa lansering i augusti. Men det var viktigt för oss att
erbjuda språkversionerna av Min Vårdväg - mobilappen till användarna redan i juni, säger
Juha Silander, produktchef på HUS IT-förvaltning.
Min Vårdväg - mobilappen finns tillgänglig i appbutiken, där användarna kan ladda ner den
när de digitala vårdvägarna som är tillgängliga för dem har publicerats i mobilen.
Professionella aktörer kan se den information som användaren har fyllt i både i webbläsaren
och i appen.
Läs mer: