Chatit ja Chatbotit Terveyskylässä

Terveyskylän digitaalisiin palveluihin kuuluu sekä chatteja että chatbotteja. Terveyskylän chatbottien nimi on Neuvo.

​​​​​​​​

Chatissa kysymyksiin on vastaamassa ihminen, chatbotin takana on robotti, joka vastaa kysymyksiin keskustelunomaisesti. Chatbotit voivat olla hoitavia tai neuvovia, ne voivat kerätä tietoa tai ohjata oikeaan hoitopaikkaan. Chatbotteihin voidaan tarvittaessa liittää tekoälyä kuten kuvantunnistusta.

Eri Neuvo-chatbotit vastaavat erilaisiin kysymyksiin. Jokaisen botin alussa kerrotaan sen käyttötarkoitus. Voit myös kirjoittaa kysymyskenttään "mitä voin kysyä?" tai "apua", niin saat tietää mistä asioista botti tietää.

Terveyskylästä löytyy tällä hetkellä seuraavat chatbotit ja chatit:

Syöpätalon chatbot

Asiakaspalvelubotti on kehitetty HYKS Syöpätautien klinikalle tuleville uusille potilaille. Neuvo osaa vastata kysymyksiin, joita potilaat usein kysyvät hoitajalta, joka koordinoi hoitoon pääsyä. Neuvon kanssa asioidaan kirjoittamalla. Soittoaika hoitoon pääsyä koordinoivalla sairaanhoitajalla säilyy ennallaan (puh. 09 471 74230, klo 13-14).  Muiden yliopistosairaan-hoitopiirien Syöpäkeskuksien vastaukset tulevat myöhemmin.

​Sijainti:​ Syöpätalo​

Farmaseuttichat ammattilaisille

Chatin avulla Lääketalon asiantuntijat tarjoavat yleistä, lääkkeisiin liittyvää kysymys-vastauspalvelua toisille ammattilaisille. Yksittäisten potilaiden lääkityksestä ei keskustella. Vastaajina voivat toimia HUS:n ja tarvittaessa myöhemmin myös TYKS:n ammattilaiset. Chat ammattilaisille löytyy kirjautumisen takaa TerveyskyläPRO-palvelusta. 

Farmaseutti vastaa ammattilaisten kysymyksiin suomeksi arkisin klo 9-15. Saat vastauksen viiden minuutin sisällä siitä kun chat-viesti on lähetetty. Palvelu on maksuton

Sijainti: TerveyskyläPRO-palvelu  (vaatii VRK-kortin tai organisaatiotunnukset).

Teratologisen tietopalvelun chat

Teratologisen tietopalvelun chatissa erikoiskoulutetut farmaseutti sekä kätilö vastaavat yleistasolla  lääkkeiden sopivuudesta raskaana oleville ja imettäville äideille. Chat on auki arkisin klo 13:00 - 15:00.

Sijainti: Naistalo

Lastentalon chat

Digipediatria-pilotti koostuu oirenavigaattorista ja chatista. Oirenavigaattori on tarkoitettu vanhemmille avuksi tilanteisiin, jossa pohditaan yhteydenottoa terveydenhuoltoon silloin, kun lapsella on kuumetta, yskää, nuhaa, korvakipua tai lievää hengitysvaikeutta. Oirenavigaattoriin syötetään lapsen ikä ja vastataan lapsen vointia koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella vanhemmat saavat kotihoito-ohjeita tai kehotuksen hakeutua tarkempaan arvioon. HUS-alueella asuvien huoltajien on mahdollista keskustella kysymysosion jälkeen päivystävän sairaanhoitajan kanssa chatissa, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.  Chat on käytettävissä myös ilman oirenavigaattoria. 

Sijainti: Lastentalo​

Myrkytystietokeskuksen chat

Myrkytyksiin erikoiskoulutettu farmaseutti vastaa kysymyksiin suomeksi arkisin 9-15.

Sijainti:  Päivystystalo

HUS-kuvantamisen chatbot

HUS Kuvantamisen chatbot on tarkoitettu asiakkaille, jotka ovat tulossa kuvantamistutkimuksiin. Neuvo auttaa tutkimuksiin tulevaa käytännön kysymyksissä. Voit kysyä Neuvolta esimerkiksi ajanvarauksesta, toimipisteiden löytämisestä ja aukioloajoista. Jos kysymys on botille liian kiperä, keskustelu siirtyy live-chattiin asiakaspalvelijalle. Jos botti ei osaa vastata kysymykseen, siirtyy keskustelu live-chattiin asiakaspalvelijalle.  Live-chat on auki arkisin klo 8-15.

Sijainti: Tutkimukseen tulijan talo