Chatit ja Chatbotit Terveyskylässä

Terveyskylän digitaalisiin palveluihin kuuluu sekä chatteja että chatbotteja. Terveyskylän chatbottien nimi on Neuvo.

​​​​​​​​

Chatissa kysymyksiin on vastaamassa ihminen, chatbotin takana on robotti, joka vastaa kysymyksiin keskustelunomaisesti. Chatbotit voivat olla hoitavia tai neuvovia, ne voivat kerätä tietoa tai ohjata oikeaan hoitopaikkaan. Chatbotteihin voidaan tarvittaessa liittää tekoälyä kuten kuvantunnistusta.

Terveyskylän ensimmäinen chatbotti on syöpätalon chatbot, ja uusiakin on rakenteilla. Eri Neuvo-chatbotit vastaavat erilaisiin kysymyksiin. Jokaisen botin alussa kerrotaan sen käyttötarkoitus. Voit myös kirjoittaa kysymyskenttään "mitä voin kysyä?" tai "apua", niin saat tietää mistä asioista botti tietää.

Terveyskylästä löytyy tällä hetkellä seuraavat chatbotit ja chatit:

Syöpätalon chatbot

Asiakaspalvelubotti on kehitetty HYKS Syöpätautien klinikalle tuleville uusille potilaille. Neuvo osaa vastata kysymyksiin, joita potilaat usein kysyvät hoitajalta, joka koordinoi hoitoon pääsyä. Neuvon kanssa asioidaan kirjoittamalla. Soittoaika hoitoon pääsyä koordinoivalla sairaanhoitajalla säilyy ennallaan (puh. 09 471 74230, klo 13-14). Muiden yliopistosairaanhoitopiirien Syöpäkeskuksien osalta vastaukset tulevat myöhemmin.

​Sijainti:​ Syöpätalo​

Lääketalon chat

Chatin avulla Lääketalon asiantuntijat tarjoavat yleistä, lääkkeisiin liittyvää kysymys-vastauspalvelua toisille ammattilaisille. Yksittäisten potilaiden lääkityksestä ei keskustella. Vastaajina voivat toimia HUS:n ja tarvittaessa myöhemmin myös TYKS:n ammattilaiset. Kysyjä löytää chat-palvelun Lääketalon ammattilaisten palvelusta. Kysyminen ei edellytä tunnistautumista.

Sijainti: Lääketalo

Lastentalon chat

Digipediatria-pilotti koostuu oirenavigaattorista ja chatista. Oirenavigaattori on tarkoitettu vanhemmille avuksi tilanteisiin, jossa pohditaan yhteydenottoa terveydenhuoltoon silloin, kun lapsella on kuumetta, yskää, nuhaa, korvakipua tai lievää hengitysvaikeutta. Oirenavigaattoriin syötetään lapsen ikä ja vastataan lapsen vointia koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella vanhemmat saavat kotihoito-ohjeita tai kehotuksen hakeutua tarkempaan arvioon. HUS-alueella asuvien huoltajien on mahdollista keskustella kysymysosion jälkeen päivystävän sairaanhoitajan kanssa chatissa, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.  Chat on käytettävissä myös ilman oirenavigaattoria. 

Sijainti: Lastentalo​