Chatit ja Chatbotit Terveyskylässä

Terveyskylän palveluihin kuuluu sekä chatteja että chatbotteja.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Chatbotit ovat robotteja, jotka vastaavat kysymyksiin keskustelunomaisesti. Ne voivat olla hoitavia tai neuvovia, tai ne voivat kerätä tietoa tai ohjata oikeaan hoitopaikkaan.

Eri talojen chatbotit vastaavat erilaisiin kysymyksiin. Jokaisen botin alussa kerrotaan sen käyttötarkoitus. Voit myös kirjoittaa kysymyskenttään "mitä voin kysyä?", niin saat tietää mistä asioista botti tietää. Chatbotit oppivat asioita asteittain, joten annathan palautetta bottien vastauksista. Palautelinkin saat botilta pyytämällä.

Chat-palvelussa kysymyksiin vastaa ihminen. Chattien aukioloajat vaihtelevat, voit tarkistaa aukiolot chat-sivuilta.

Terveyskylästä löytyy tällä hetkellä seuraavat chatbotit ja chatit:​

Lastentalo

Lasten oirenavigaattori ja Sairaanhoitaja-chat

Oirenavigaattori on tarkoitettu vanhemmille avuksi tilanteisiin, jossa pohditaan yhteydenottoa terveydenhuoltoon silloin, kun lapsella on kuumetta, yskää, nuhaa, korvakipua tai lievää hengitysvaikeutta. Oirenavigaattoriin syötetään lapsen ikä ja vastataan lapsen vointia koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella vanhemmat saavat kotihoito-ohjeita tai kehotuksen hakeutua tarkempaan arvioon. Palvelu on kaikille avoin.

HUS-alueella asuvien huoltajien on myös mahdollista keskustella päivystävän lasten sairaanhoitajan kanssa chatissa lapsen terveyteen liittyvistä asioista. Chatiin kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, palvelu kysyy kirjautumisen jälkeen myös lapsen henkilötunnusta. Chat ja oirenavigaattori löytyvät täältä​.

Vauvachat

Vauvachatissa lastensairaanhoitaja antaa neuvoja vauvan hoitoon ja ajanvaraukseen liittyvissä asioissa. Chat-palvelu on tarkoitettu Jorvin Vastasyntyneiden osastojen L2a:n ja L2b:n sekä L2 vastaanottojen vauvapotilaiden vanhemmille. Vauvachattiin pääset täältä​.

TaikaHema-chat

TaikaHema-chat on tarkoitettu Uuden lastensairaalan Vuodeosasto Taikan ja Päiväsairaala Taikan hematologisille (veritaudit, kasvaimet ja kantasolusiirrot) potilaille ja heidän vanhemmilleen. Chatissä voidaan hoitaa ei-kiireelliset asiat, kuten todistukset, reseptit ja ajanvaraukset. TaikaHema-chat löytyy täältä​.

Muut Chatit ja C​hatbotit

Munuaistalon chatbot

Munuaistalon Neuvo-botti osaa vastata HUSin nefrologian vuodeosasto 5B:n liittyviin yleisiin kysymyksiin, esimerkiksi sairaalaan tuloon ja palveluihin sairaalassa. Chatbottiin pääset täältä.​​

Syöpätalon chatbot

Syöpätalon asiakaspalvelubotti on kehitetty HYKS Syöpätautien klinikalle tuleville uusille potilaille. Neuvo osaa vastata kysymyksiin, joita potilaat usein kysyvät hoitajalta, joka koordinoi hoitoon pääsyä.​ Chabot löytyy täältä​.

Teratologinen tietopalvelu

Onko sinulla raskauden tai imetyksen aikaiseen lääkitykseen liittyvä kysymys, johon haluat luotettavan vastauksen? Teratologisen tietopalvelun chatissa erikoiskoulutetut farmaseutti ja kätilö vastaavat yleistasolla lääkkeiden sopivuudesta raskaana oleville ja imettäville äideille.

​Palvelu löytyy täältä​.

Uudenmaan Päivystysapu 116 117 –tekstipalvelu

Päivystysapu neuvoo äkillisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasema on suljettu. Tekstipalvelu on suunnattu ainoastaan henkilöille, jotka eivät kuule tai eivät pysty tuottamaan puhetta. Muita palvelemme puhelimella maksuttomassa numerossa 116 117. Palvelemme seuraavien kuntien asukkaita: Askola, Espoo, Hanko, Hyvinkää, Inkoo, Järvenpää, Karkkila, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lapinjärvi, Lohja, Loviisa, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Porvoo, Raasepori, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vantaa ja Vihti.

Palvelu löytyy täältä​.

Kuvantamisen palvelut

HUS Kuvantamisen Neuvo-botti on tarkoitettu asiakkaille, jotka ovat tulossa kuvantamistutkimuksiin. Neuvo auttaa tutkimuksiin tulevaa käytännön kysymyksissä. Voit kysyä Neuvolta esimerkiksi ajanvarauksesta, toimipisteiden löytämisestä ja aukioloajoista. Jos kysymys on botille liian kiperä, keskustelu siirtyy live-chattiin asiakaspalvelijalle chatin aukioloaikoina.

Kuvantamisen palvelut löytyvät täältä​.

HUSLAB-neuvonta

HUSLABin Neuvo-botti auttaa sinua löytämään lähimmän laboratorion, sekä antaa ohjeita näytteenottoon ja laboratoriotutkimuksiin valmistautumiseen. Jos Neuvo-botti ei osaa vastata kysymykseen, keskustelu siirtyy asiakaspalvelijalle chatin aukioloaikoina.​

HUSLAB-neuvonta löytyy tää​ltä.

Palvelut ammattilaisille:

Farmaseutin chat ammattilaisille

TerveyskyläPROssa HUS-alueella työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten on mahdollista kysyä lääkkeitä koskevia kysymyksiä HUS-Apteekin farmaseutilta chatissa normaalin puhelinpalvelun lisäksi. Chatissa voi selvittää esimerkiksi lääkkeen saatavuus- ja hintatietoja, miten lääke säilyy, miten se saatetaan käyttökuntoon, saako tabletin murskata tai miten toimia, jos lääkejääkaapin lämpötila on noussut.

TerveyskyläPROhon kirjaudutaan organisaatiotunnuksilla tai VRK-kortilla.

Farmaseutin chattiin pääsee täältä.

Aivotalon Neurologian videokonsultaatio

Palvelu on tarkoitettu neurologian videovälitteiseen konsultaatioon. Videokonsultaatio on tällä hetkellä käytettävissä Keravan, Malmin, Oulunkylän ja Vuosaaren terveysasemien lääkäreille, jotka voivat konsultoida neurologiaan liittyvissä asioissa HUSin neurologeja.​​​

 
Päivitetty  28.8.2019 7.30