Päivystykseen?

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin päivystyskäynnille lähdettäessä.


Mitä tarkoitetaan kiireellisellä hoidolla?

Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen edellyttämää välitöntä arvioita ja hoitoa, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Kiireellistä hoitoa on kaikille tarjolla kaikkina vuorokauden aikoina.

Katso lisätietoa oman kuntasi internetsivuilta tarjolla olevista 24/7 terveydenhuollon palveluista.

Voiko lääkäriajan varata etukäteen puhelimella?

Yleensä päivystykseen ei voi varata aikaa puhelimitse. Tarkista paikkakuntakohtaiset ohjeistukset kuntasi kotisivuilta.

Onko päivystykseen suoraa numeroa?

Ei välttämättä. Useimmiten sinut ohjataan soittamaan terveysneuvontaan.

Tarkista paikkakuntakohtaiset ohjeistukset kuntasi kotisivuilta.

Miksi puhelimeen vastaamiseen menee usein kauan tai se on koko ajan varattu?

Useassa päivystyspisteessä ei ole erikseen puhelinpäivystystä. Päivystyksen henkilökunta hoitaa ensisijaisesti paikan päällä olevia potilaita. Jos päivystyksessä on ruuhkaa, voi olla, että puhelimeen vastaaminen kestää. Henkilökunta vastaa myös ambulanssien ja pelastushelikoptereiden ennakkoilmoituksiin kriittisesti sairaista potilaista.

Katso oman kuntasi internetsivuilta terveysneuvonnan yhteystiedot.

Voiko päivystykseen tulla ilman lähetettä?

Kaikkiin terveyskeskuspäivystyksiin tai yhteispäivystyksiin voi tulla ilman lähetettä.

Miten päivystys on auki?

Kotikuntasi alueelle on määritelty ne päivystykset, jotka ovat auki 24/7. Näet kunnan kotisivuilta tarkemmat tiedot alueesi päivystyspisteistä.

Voiko päivystyksessä uusia reseptejä tai saada lääkärintodistusta esimerkiksi ajokorttia varten?

Päivystyksissä ei uusita reseptejä. Nykyään sähköiset reseptit tulee uusia oman terveysaseman tai työterveyshoidon lääkärin kautta tai käyttää kanta.fi:n reseptin uusintamahdollisuutta.

Päivystyksestä ei voi saada kuin A-todistuksen eli sairauslomatodistuksen tarpeen mukaan. A-todistusta käytetään työkyvyttömyyden todistamiseen ennen kaikkea lyhytaikaisissa sairauksissa. Mikäli vaiva pitkittyy, sairausloman jatkosta päättää yleensä avoterveydenhuollon tai työterveyshuollon lääkäri tai jatkohoitopaikan, esimerkiksi erikoissairaanhoidon poliklinikka. Päivystyksissä ei jatketa puhelimitse sairauslomia.

Paljonko päivystyskäynti maksaa?

Päivystysmaksu vaihtelee päivystyspisteittäin. Arkisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä päivystysmaksu on yleensä korkeampi. Huomioithan, että myös hoitajan vastaanottokäynnistä saatetaan veloittaa.

Erikoissairaanhoidon päivystyksistä peritään ympäri vuorokauden päivystysmaksu huolimatta siitä, että terveyskeskusmaksun vuotuisen maksun enimmäismäärä olisi täyttynyt. Päivystysmaksuja ei peritä alle 18-vuotiaalta, rintamaveteraaneilta tai sotainvalideilta tai jos potilaalla on terveys- ja sosiaalipalveluiden vuotuinen enimmäismäärä eli maksukatto täyttynyt. Katso lisää tietoa maksukatosta (stm).

Lääkärintodistus, jonka päivystyksestä voi saada, on ilmainen sen liittyessä potilaan hoitoon.

Päivystysmaksua ei tarvitse maksaa heti paikan päällä. Lasku päivystyskäynnistä tulee kotiin käynnin jälkeen. Päivystyksissä ei voi maksaa käyntimaksua käteisellä.

Päivystysmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden erillistä päätöstä.

Lisätietoja päivystysmaksuista ja muista terveydenhuollon maksuista saat kuntiesi omilta internetsivuilta.

Onko pysäköinti maksullista?

Päivystyksissä on yleensä rajallisesti autopaikkoja. Oman kuntasi terveyspalveluiden sivuilta löydät ohjeet pysäköinnistä ja sen maksullisuudesta.


Edellinen sivuSeuraava sivu