Näin käytät Päivystyshelppiä

Päivystyshelpin avulla voit etsiä tietoa ja toimintaohjeita äkillisissä terveysongelmissa.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Näin pääset alkuun

Päivystyshelppi- palveluun pääset tarvitsenko päivystyshoitoa?- sivulta löytyvää Siirry Päivystyshelppiin​- painiketta painamalla​.

Päivystyshelppi toimii vaiheittain järjestyksessä (vaiheet 1-3), eikä vaiheita ole mahdollista ohittaa tekemättä pyydettyjä valintoja. Palvelussa on mahdollista palata taaksepäin edelliseen vaiheeseen näkymän yläreunassa olevan Edellinen vaihe- painikkeen avulla.

Vaihe 1 - hätätilanteiden​ kartoitus

  • ​Etsiessäsi tietoa kiireellistä hoitoa vaativista oireista, valitse luettelossa​ esitetyistä oireista sopiva ja paina alaspäin osoittavaa nuolipainiketta.
  • Lue avautuva pikaohje ja toimi ohjeen mukaisesti.
  • Lisätietoa- painiketta painamalla saat näkyviin aiheeseen liittyvän kuvan, videon tai linkin lisämateriaaliin, jos sellainen on tarjolla.
  • Jos et etsi tietoa kiireellistä hoitoa vaativista oireista, paina Ei mikään näistä- painiketta.
  • Edellinen vaihe- painikkeella voit palata taaksepäin palvelussa.

Ensimmäisessä vaiheessa tehtävillä valinnoilla pyritään varmistamaan, ettei käyttäjä etsi tietoa sellaisista oireista, jotka edellyttävät kiireellistä ​hoidon aloitusta terveydenhuollossa. Hätätilanteissa käyttäjä ohjataan soittamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa hätänumeroon 112.

Ellei kyseessä ole hätätilanne, voi käyttäjä jatkaa valitsemaansa oireeseen liittyvän tiedon etsimistä ja edetä Siirry ohjeeseen- painiketta painamalla. Tällöin käyttäjä saa näkyville koko toimintaohjeen sisällön.

Hätänumeroon 112 tulee soittaa välittömästi, kun annetussa toimintaohjeessa sitä edellytetään.

 ​​​​​​​​

Vaihe 2- tapaturmien aiheuttamat vammat

  • Etsiessäsi tietoa tapaturman aiheuttamista vammoista, valitse esitetyistä tapaturmista tai vammoista sopiva ja paina alaspäin osoittavaa nuolipainiketta.
  • Lue avautuva pikaohje ja toimi ohjeen mukaisesti.
  • Lisätietoa- painiketta painamalla saat näkyviin aiheeseen liittyvän kuvan, videon tai linkin lisämateriaaliin, jos sellainen on tarjolla.
  • Jos etsit tietoa jostain muusta kuin vaiheessa kolme esitetyistä tapaturmista tai vammoista paina Etsin tietoa muusta tapaturmasta- painiketta.
  • Jos et etsi tietoa tapaturmien aiheuttamista vammoista, paina En etsi tietoa tapaturmasta- painiketta.
  • Edellinen vaihe- painikkeella voit palata taaksepäin palvelussa.

​Vaiheeessa kaksi tehtävillä valinnoilla pyritään varmistamaan, ettei käyttäjä etsi tietoa sellaisista tapaturman aiheuttamista vammoista, jotka edellyttävät kiireellistä​ hoidon aloitusta terveydenhuollossa. Hätätilanteissa käyttäjä ohjataan soittamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa hätänumeroon 112.​

Ellei kyseessä ole hätätilanne, voi käyttäjä halutessaan jatkaa valitsemaansa tapaturmaan tai vammaan liittyvän tiedon etsimistä ja edetä Siirry ohjeeseen-painiketta painamalla. Tällöin käyttäjä saa näkyville koko toimintaohjeen sisällön.

Hätänumeroon 112 tulee soittaa välittömästi kun, annetussa toimintaohjeessa niin edellytetään.

Vaihe 3​- etsi toimintaohjetta​

Hakutulosten rajaamiseksi ​valitse alasvetovalikosta:

  • sukupuoli
  • näkymä edestä tai takaa
  • koko vartalo tai kasvot​

Huom! ​Mobiilikäyttäjän tulee alasvetolaatikon näkyville saadaakseen painaa valitse kuvasta- painiketta.​

Valitse hahmosta kehonosa​, jolloin saat kaikki valittuun kehonosaan liitetyt ohjeet näkyville tai etsi tietoa ja toimintaohjetta​ hakusanalla, käyttämällä Hae hakusanalla-toimintoa.​

Huom! mobiilikäyttäjän tulee vierittää näyttöä takaisin ylöspäin, saadakseen näkyville Hae hakusanalla- painikkeen.

Hakutulokset löydät aakkosjärjestyksessä hahmon oikealta puolelta. Mobiilikäyttäjälle hakutulokset listautuvat hahmon ja hae hakusanalla-kentän alapuolelle ja ne tulevat näkyviin vierittämällä näyttöä ylöspäin.​

Avaa ohje painamalla alaspäin olevaa nuolipainiketta.

Päivystyshelpin viimeisessä vaiheessa käyttäjä voi hakea kaikkia palvelun sisältämiä oireita ja vammoja ja niihin liittyviä toimintaohjeita. Oireet ja vammat on eritelty palvelussa omiin näkymiinsä,  joihin käyttäjä ohjautuu automaattisesti vaiheessa kaksi tehdyn valinnan perusteella:

  • Vaiheessa kaksi tehty valinta En etsi tietoa tapaturmasta ohjaa käyttäjän Oire-näkymään.
  • V​aiheessa kaksi tehty valinta Etsin tietoa muusta tapaturmasta ohjaa käyttäjän Vamma- näkymään.

​Käyttäjä voi halutessaan vaihtaa Oire- näkymästä Vamma- näkymään ja toisin päin.​ Käyttäjällä aktiivisena olevan näkymän voi tarkistaa sivun ylälaidasta. Aktiivinen välilehti näkyy harmaalla pohjalla. Näkymän vaihto tapahtuu haluttua välilehden otsikkoa painamalla.

Ellet löydä etsimääsi toimintaohjetta tarkasta, että olet oikealla välilehdellä (oire tai vamma). Voit myös kokeilla toista hakusanaa.

Näkymän v​aihto tyhjentää kaikki aiemmin valitut haun rajaukset ja hakutulokset. ​

Edellinen vaihe- painikkeella voit palata taaksepäin palvelussa.​

​​ ​

Mikä Päivystyshelppi?

Päivystyshelppi on verkossa toimiva, sähköinen tiedonhakupalvelu, joka tarjoaa sinulle selkeät ja visuaaliset toimintaohjeet sekä tietoa äkillisistä terveysongelmista nopeasti ja helposti, missä ja milloin vain. Hätätilanteissa Päivystyshelppi ohjaa sinua soittamaan hätänumeroon 112. Äkillisen terveysongelman edellyttäessä päivystyksellistä hoitoa, ohjaa palvelu sinut olemaan yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen oikea-aikaisesti. Lievissä vaivoissa Päivystyshelppi tarjoaa sinulle selkeät ohjeet itsehoidon tueksi ja tietoa voinnin seuraamiseksi.

Päivystyshelppiä voit käyttää kaikissa tilanteissa, joissa harkitset ​päivystykseen lähtemistä tai arvioit yhteydenottotarvetta terveydenhuollon ammattilaiseen. Päivystyshelpin avulla omaa päätöksentekoasi voidaan tukea jo ennen varsinaista yhteydenottoa.

Palvelu on tarkoitettu kaikille 16-vuotiaille ja sitä vanhemmille kansalaisille. Palvelun käyttäminen edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä ja soveltuvaa päätelaitetta.

Palvelu ei korvaa terveydenhuollon ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen ja hoidon kiireellisyyden ensiarviota.

Päivystyshelpin sisällön ovat koonneet yliopistosairaaloiden päivystyshoidon ammattilaiset yhdessä ja sen on tarkoitus täydentää puhelimitse tehtävää päivystyksellistä terveysneuvontaa.

Päivystyshelppi- palvelu​ on ​testausvaiheessa ja sen sisältöjä ja toiminnallisuuksia kehitetään koko ajan.​Otamme mielellämme vastaan palautettasi  Päivystyshelpin toiminnasta ja sisällöistä.

Anna palautetta​​​​ ​

​ ​

Edellinen sivuSeuraava sivu